Tuesday, October 23, 2012

TAUHIDULLAH: Risalah suci Hujjatul Islam

TAUHIDULLAH: Risalah suci Hujjatul Islam
BAB 1: Kitab Qawaa’idul Aqaaid fit-Tauhid (kaedah-kaedah tauhid).

Penyucian Dzat Allah
Allah swt bukanlah jisim (corporeal) yang berbentuk, bukan jauhar (elemen) yang biasa di batasi dan di ukur. Dia tidak seperti jisim, yang boleh di ukur dan boleh di bahagi. Dia bukan jauhar dan juga bukan yang di tempati oleh jauhar, bukan ‘aradh (sifat yang ada pada elemen) dan juga bukan yang di tempati oleh ‘aradh, Dia tidak seperti segala sesuatu yang di wujudkan-Nya, bahkan segala sesuatu yang di wujudkan-Nya juga tidak seperti Dia.
Tidak ada sesuatu pun yang menyamai-Nya, dan Dia tidak sama dengan apa pun. Dia tidak boleh di ukur oleh apa pun dan tidak terjangkau oleh penjuru, Dia tidak diliputi oleh arah dan tidak termuat oleh bumi dan langit. Dia ‘bersemayam’ (istiwa’) di Arasy sesuai dengan maksud dan aspek yang difirmankan-Nya, sesuai dengan makna yang dikehendaki-Nya, dengan istiwa’ yang tersucikan dari bersentuhan, menetap, bertempat, menempati dan berpindah-pindah.
Dia tidak dibawa oleh Arasy, namun justru arasy dan para malaikat penjaga arasy dibawa oleh kelembutan Kekuasaan-Nya dan dipaksa berada dalam ‘Genggaman-Nya’. Dia berada ‘di atas’ arasy, langit dan ‘di atas’ segala sesuatu sampai pada batas bintang yang tertinggi sekalipun, dengan ketinggian yang tidak boleh menambah dekat dengan arasy dan langit, sebagaimana tidak boleh semakin jauh dari bumi dan dataran yang paling rendah sekalipun, bahkan Dia-lah Yang Maha tinggi darjat-Nya dari arasy dan langit. Dia lebih tinggi darjat-Nya daripada bumi dan dataran paling rendah.
Meskipun begitu Dia lebih dekat dengan segala sesuatu yang ada, Dia lebih dekat kepada hamba-Nya daripada urat lehernya. Dia menyaksikan segala sesuatu, dekatnya tidak sama seperti dekatnya jisim (benda), demikian pula Dzat-Nya. Dia tidak menempati benda dan tidak ditempati oleh benda. Tidak memerlukan ruang dan waktu, bahkan Dia wujud sebelum diciptakannya ruang dan waktu, sementara Dia sekarang masih tetap seperti semula.
Dia sama sekali berbeda dengan makhluk-Nya dalam segi Sifat-sifat-Nya. Di dalam Dzat-Nya tidak ada unsur lain, sementara pada yang lain juga tidak ada Dzat-Nya. Dia suci dari segala perubahan dan penggantian, tidak ditempati oleh segala yang bersifat baru (hawaadits) dan tidak dihinggapi oleh sifat-sifat baru yang non-esensial, akan tetapi Dia senantiasa dalam Sifat-sifat keagungan-Nya yang tersucikan dari sifat aus dan sirna, dalam Sifat-sifat kesempurnaan-Nya itu tidak memerlukan penyempurnaan tambahan. Wujud Dzat-Nya dapat diketahui secara rasional, dan dapat dilihat melalui mata hati, sebagai nikmat dan kelembutan-Nya terhadap orang-orang yang baik di syurga yang abadi, untuk menyempurnakan terhadap nikmat-nikmat-Nya adalah dengan boleh menyaksikan ‘Wajah-Nya’ Yang Mulia.
Hayat Dan Qudrat
Allah swt Maha Hidup (Hayat) dan Maha Kuasa (Qudrat), Maha Perkasa yang tidak kenal keterbatasan dan kelemahan, tidak kenal mengantuk dan tidur, tidak terkena keausan (fana) dan kematian.
Dia pemilik kerajaan, alam Malakut, keagungan dan alam Jabarut, Dia Yang memiliki kekuasaan, kekuatan, untuk boleh memaksa, penciptaan dan titah perintah. Langit dilipat dengan ‘Tangan Kanan-Nya’, seluruh makhluk terpaksa dalam ‘Genggaman-Nya’.
Dia sendirian dalam mencipta, membangun dan berkreasi. Dia menciptakan makhluk-Nya dan seluruh perbuatan yang telah ditakdirkan tidak ada yang lepas dari ‘Genggaman-Nya’. Segala pelaksanaan seluruh masalah tidak pernah ada yang luput dari kekuasaan-Nya. Seluruh apa yang ditakdirkan-Nya tidak boleh di hitung, apa yang Dia ketahui tidak pernah berakhir.
Ilmu
Allah swt Maha Mengetahui seluruh objek pengetahuan. Dengan Ilmu-Nya Dia mengetahui secara sempurna terhadap segala apa yang berlaku di bumi yang paling rendah sampai yang ada di langit yang tertinggi. Semuanya tidak pernah ada yang luput dari jangkauan Ilmu-Nya walau sebesar atom, baik yang ada di langit dan di bumi, bahkan Dia tahu gerakan dan merayapnya semut hitam yang ada di batu hitam yang keras pada malam yang gelap gelita.
Dia mengetahui gerak atom di ruang angkasa. Dia Maha Mengetahui segala rahsia dan yang sangat tersembunyi. Dia melihat suara dan bisikan hati serta rahsia-rahsia hati nurani dengan Ilmu-Nya yang Qadim dan Azali, di mana Dia senantiasa menyandang Sifat-sifat Azali, bukan dengan ilmu baru yang diperoleh dalam Dzat-Nya dengan cara bertempat dan berpindah-pindah. 
Iradat
Allah swt adalah Yang Menghendaki adanya alam raya, Yang mengelola sarwa jagat yang serba baru. Sehingga tidak pernah ada sesuatu pun yang berlaku dalam sarwa kekuasaan-Nya kecuali kerana keputusan Qadha’, Qadar-Nya, kebijakan hukum dan Iradat (kehendak)-Nya, baik sesuatu itu sedikit atau banyak, kecil atau besar, baik atau buruk, merbahaya atau manfaat, iman atau kufur, mengetahui atau tidak mengetahui, untung atau rugi, lebih atau kurang, taat atau maksiat.
Maka apa yang di kehendaki-Nya akan terjadi dan apa yang tidak di kehendaki-Nya tidak akan terjadi; tidak ada sesuatu pun yang terjadi tanpa kehendak-Nya, walaupun hanya sekejap mata atau sebersit fikiran. Lebih jauh lagi Dia adalah Pencipta awal dan Yang mengembalikan seperti semula, Dia Maha Berbuat apa yang dikehendaki-Nya. Tiada yang boleh menolak terhadap apa yang menjadi keputusan hukum-Nya dan tidak ada yang boleh menyalahkan keputusan-Nya.
Tidak ada tempat berlari bagi seorang hamba dari kemaksiatan yang telah ia lakukan kecuali kerana pertolongan dan rahmat-Nya. Tidak ada kekuatan bagi seorang hamba untuk berbuat taat kepada Allah kecuali kerana Kehendak dan keinginan-Nya. Maka kalau misalnya manusia, jin, malaikat dan syaithan berkumpul untuk bersama-sama menggerakkan atau menghentikan atom di alam ini dengan tanpa Kehendak Allah dan Keinginan-Nya, nescaya mereka tidak akan mampu melaksanakannya.
Sifat Iradat-Nya adalah terkait dengan Dzat-Nya, termasuk juga seluruh Sifat-sifat-Nya yang lain. Dia sentiasa menyandang Sifat Iradat, Dia berkehendak sejak zaman Azali, kerana wujudnya segala sesuatu sesuai dengan waktu yang telah di tentukan sejak zaman azali, dengan tanpa terlambat sedikit pun atau lebih awal dari waktu yang telah di tentukan. Bahkan semua itu terjadi dengan Ilmu dan Iradat-Nya tanpa perubahan dan pergantian. Dia mengatur segala sesuatu dengan tanpa struktur pemikiran, dan tanpa menunggu waktu, kerana Dia tidak di sibukkan oleh urusan-urusan yang ada. 
Af’al
Sesungguhnya segala sesuatu yang wujud di alam raya ini, selain wujudnya Allah adalah kerana Perbuatan (Af’al) Allah dan pancaran dari keadilan-Nya yang sangat baik, paling sempurna dan adil. Dia Maha Bijaksana dalam segala perbuatan-Nya, Maha adil dalam segala keputusan-Nya dengan keadilan yang tidak boleh diukur dengan keadilan hamba, kerana keadilan seorang hamba masih boleh ditemukan unsur kezaliman, dengan menggunakan hak orang lain untuk kepentingan dirinya. Sementara itu tidak mungkin boleh ditemukan suatu tindakan kezaliman bagi Allah, kerana tidak mungkin akan berbenturan dengan kepentingan atau milik orang lain sehingga terjadi intervensi terhadap hak milik orang lain yang mengakibatkan tindakan zalim.
Segala sesuatu selain Allah, yang mencakup manusia, jin, malaikat, syaitan, langit, bumi, haiwan, tumbuhan, jauhar (elemen), aradh (sifat), segala sesuatu yang dapat di indera, semuanya adalah barang baru yang diciptakan Allah dengan Kekuasaan-Nya yang sebelumnya tidak ada. Kerana di zaman Azali hanya Dia Yang Wujud, lalu Dia menciptakan makhluk untuk menunjukkan Kekuasaan-Nya dan merealisasikan Kehendak-Nya yang sudah ada sebelum-Nya, serta kebenaran Kalimat-nya dalam (zaman) Azali, bukan kerana Dia memerlukan dan memerlukannya.
Sesungguhnya Allah swt dengan ciptaan, inovasi dan pemberian tugas kepada hamba untuk beribadat kepada-Nya merupakan refleksi anugerah-Nya, bukan kerana Dia wajib melakukannya. Pemberian nikmat yang melimpah dan kebajikan adalah anugerah dari-Nya, dan bukan kerana keharusan, kerana Dia Yang memiliki keutamaan, kebajikan, nikmat dan anugerah.
Apabila Dia Kuasa menimpakan berbagai macam bencana kepada hamba-hamba-Nya, menguji mereka dengan berbagai musibah dan malapetaka, maka apabila Dia melakukan hal itu, maka tindakan itu merupakan suatu keadilan, dan bukan suatu tindakan yang buruk dan zalim. Jika Dia memberikan pahala atau janji yang menggembirakan kepada hamba-hamba-Nya yang taat, maka tindakan itu adalah atas dasar kemuliaan dan janji yang diberikan, bukan kerana Dia berhak untuk di tuntut harus melakukannya, kerana bagi Allah tidak ada kewajipan untuk melakukan sesuatu.
Dan tidak boleh digambarkan bagaimana mungkin ada kezaliman muncul dari Allah, Dia juga tidak wajib melakukan sesuatu kerana ada tuntutan hak dari hamba-Nya, sebab kewajipan hamba adalah melakukan ketaatan yang telah diwajibkan kepada mereka melalui lisan para nabi-Nya, bukan semata-mata kerana keharusan melalui analisa akal. Tetapi Dia mengutus para rasul dan menunjukkan kebenaran kepada mereka melalui mukjizat-mukjizat yang faktual. Dengan demikian, para Nabi itu telah menyampaikan perintah dan larangan Allah, janji dan ancaman-Nya, sehingga makhluk-Nya wajib membenarkan terhadap segala apa yang telah mereka bawa.
Allah swt telah mengutus Nabi yang Ummiy dari suku Quraisy, Muhammad SAW dengan membawa risalah-Nya kepada seluruh penduduk Arab dan bukan Arab, jin, manusia, maka terhapuslah berbagai syariat terdahulu kecuali yang di tetapkan kembali. Allah memberikan kelebihan dan keutamaan kepada Nabi Muhammad SAW daripada seluruh Nabi yang mendahuluinya, dan menjadikannya sebagai pemimpin manusia.
Allah swt menolak kesempurnaan iman dengan hanya Syahadat Tauhid, iaitu ucapan ‘Laa ilaa ha illallah’ (Tiada Tuhan Yang Berhak disembah melainkan Allah), yang tanpa dilengkapi dengan Syahadat Rasul, iaitu ucapan ‘Muhammadur Rasuulullah’ (Muhammad adalah utusan Allah). Oleh kerana itu, Allah mewajibkan kepada semua makhluk untuk membenarkan terhadap semua yang diakui oleh Rasulullah, baik yang menyangkut masalah duniawi mahu pun yang berkaitan masalah ukhrawi.
Sesungguhnya iman seorang hamba tidak boleh diterima, sehingga ia mengakui dan menyakini tentang berita-berita setelah kematian yang disampaikan oleh Rasulullah saw. Yang diawali oleh pertanyaan Mungkar dan Nakir, dua malaikat yang menyeramkan dan berusaha membangunkan hamba di dalam kuburnya sehingga ia (mayat) duduk dengan tegak, baik ruh mahupun jasadnya, kemudian mereka bertanya kepada hamba tentang tauhid dan Risalah. ‘Siapa Tuhanmu, apa agamamu?’ dan ‘Siapa Nabimu?’ Keduanya adalah malaikat penguji di alam kubur, di mana pertanyaannya merupakan awal ujian dalam kubur, setelah kematian.
Seorang hamba harus beriman dan membenarkan adanya siksa kubur, dan sesungguhnya itu adalah sesuatu yang benar dan mesti terjadi. Sementara itu keputusan hukum Allah adalah adil, yang akan diberlakukan terhadap jasad dan ruh sesuai dengan yang di kehendaki-Nya.
Seorang hamba juga harus menyakini adanya Mizan, iaitu neraca amal yang memiliki dua piringan timbangan dan penunjuk standard, besarnya Mizan adalah sebesar lapisan-lapisan langit dan bumi, di mana amal perbuatan hamba dengan kekuasaan Allah akan di timbang di dalam neraca amal tersebut. Neraca amal ini mampu menimbang amal seberat inti atom dan bahagian-bahagian terkecil yang hampir tidak memiliki berat, untuk merealisasikan keadilan Tuhan. Lembaran-lembaran amal kebaikan makhluk akan di lemparkan di dalam piringan bersinar terang dalam bentuk yang sebaik-baiknya, akhirnya kerana dengan anugerah Allah neraca amal ini akan menjadi mantap beratnya sesuai dengan ukuran tingkatan amal di sisi Allah. Sementara itu lembaran-lembaran amal perbuatan jahat akan di lemparkan ke dalam piring timbangan yang gelap, akibatnya dengan keputusan hukum keadilan Allah timbangan itu menjadi ringan.
Seseorang juga harus beriman bahawa Sirath adalah sesuatu yang haq dan mesti akan terjadi, iaitu suatu jembatan yang membentang di atas relung Jahannam, yang lebih tajam daripada pedang, dan lebih lembut daripada rambut. Dengan keputusan hukum Allah, ketika orang-orang kafir melintasi jambatan itu, maka telapak kaki mereka akan tergelincir, sehingga mereka tercebur ke dalam neraka. sementara telapak kaki orang-orang Mukmin akan tetap tertancap kukuh, akhirnya mereka akan di giring menuju ke tempat tinggal yang abadi.
Seorang hamba juga harus beriman dengan Khaudh (telaga) yang bakal didatangi oleh orang-orang Mukmin, iaitu telaga Rasulullah Muhammad SAW yang orang-orang mukmin akan minum dari air telaga tersebut setelah mereka melintasi jambatan dan sebelum masuk ke dalam syurga. Orang yang minum seteguk air telaga tersebut tidak akan merasakan haus untuk selama-lamanya. Luas telaga itu adalah seluas langit. Di telaga ini mengalir dua saluran air yang menuju Kautsar.
Seseorang juga harus beriman dengan adanya hari Hisab (perhitungan amal). Ummat manusia di hadapan Dzat Yang Menghitung amal perbuatan mereka adalah berbeza-beza. Di antaranya ada yang mendapat dispensi, ada juga yang masuk syurga tanpa perhitungan. Mereka yang masuk dalam golongan yang terakhir ini adalah Al-Muqarrabun (orang-orang yang dekat dengan Allah).
Allah SWT akan bertanya, sesuai kehendak-Nya, kepada para Nabi-Nya tentang tanggungjawab mereka dalam menyampaikan risalah-Nya. Sementara Allah juga akan bertanya kepada orang-orang kafir, mengapa mereka ingkar terhadap para Rasul-Nya. Orang-orang pelaku Bid’ah juga akan ditanya tentang penyimpangannya terhadap sunnah. Orang-orang Islam akan ditanya tentang amalnya.
Seseorang juga harus beriman, bahawa dengan anugerah Allah orang-orang yang beriman akan di keluarkan dari neraka, setelah mereka disiksa terlebih dahulu, sampai tidak seorang pun yang beriman berada di dalam neraka.
Seorang hamba harus beriman dengan adanya syafaat para Nabi, kemudian para ulama, para syuhada’, kemudian orang-orang mukmin yang lain, sesuai dengan kapasitas tingkat keimanan mereka. Sementara orang yang tidak mendapat syafaat, ia akan dikeluarkan oleh Allah SWT dari neraka kerana semata kurnia-Nya. Orang yang beriman kepada Allah tidak akan tinggal untuk selama-lamanya dineraka, bahkan mereka yang tergolong orang yang memiliki iman yang sangat minimum, sekalipun hanya seberat inti atom.
Hamba Allah juga harus meyakini keutamaan dan darjat para sahabat, bahawa manusia yang paling utama setelah Rasulullah SAW adalah Abu Bakar, kemudian Umar, lantas Utsman, lalu Ali -radhiyallahu anhum. Sudah seharusnya kita Husnudzdzan (berprasangka baik) kepada semua sahabat Nabi, memuji mereka seperti pujian Allah dan Rasul-Nya terhadap mereka. Semua itu sudah tertera dalam sunnah dan atsar sahabat.
Barangsiapa yang meyakini demikian maka ia tergolong Ahlul Haq dan pewaris sunnah, sekaligus berpisah dengan golongan sesat dan bid’ah. Kita mohon kepada Allah swt agar di beri keyakinan sempurna, kukuh dalam agama, bagi kita dan seluruh ummat Islam. Dia Maha Pencurah Kasih. Semoga cinta kasih Allah tercurah kepada Nabi Muhammad saw, keluarga dan seluruh sahabatnya. 

Ø  Merupakan karya utuh Imam Al-Ghazali dalam kitab majmu’ah Rasaail al-Imam Al-Ghazali, Beirut, Darul Fikr, cetakan pertama, 1416 H/1996 M, hlm 160-4.

No comments:

Post a Comment