Dari kitab Arwah Tok Ku Paloh untuk
renungan kita bersama.....
Bismillah Hirrohman Nir Rohim.
·
~
Adapun syariat itu kenyataan Af’al Allah.
·
~Adapun
Thariqah itu kenyataan Asma’ Allah.
·
~Adapun
Hakikat itu kenyataan Sifat Allah.
·
~Adapun
Makrifat itu kenyataan Zat Allah.
Soal : Syariat, tarikat, hakikat dan makrifat itu di mana tempat pada
diri kita??
Jawab :
·
~Adapun
syariat itu nyata pada tubuh kita.
·
~Adapun
tarikat itu nyata pada hati kita.
·
~Adapun
hakikat itu nyata pada nyawa kita.
·
~Adapun
makrifat itu nyata pada rahsia kita dan bahawasanya:-
·
~Tubuh
itu kenyataan Af’al Allah.
·
~Hati
itu jadi kenyataan Asma Allah.
·
~Nyawa
itu jadi kenyataan Sifat Allah.
·
~Rahsia
itu jadi kenyataan Zat Allah.
Soal : Syariat,tarikat,hakikat dan makrifat itu kejadian daripada
apa?
Jawab :
·
~Adapun
kejadian syariat itu daripada air.
·
~Adapun
kejadian tarikat itu daripada angin.
·
~Adapun
kejadian hakikat itu daripada bumi ( Tanah )
·
~Adapun
kejadian Makrifat itu kejadian daripada terang api.
Soal : Syariat itu kejadian
daripada air,adakah air sungai,air hujan,laut,telaga atau lain2 lagi?
Jawab : Adapun yang dikatakan syariat itu daripada air bukan seperti air
yang tersebut itu, sebenarnya ialah Nur Muhammad.
Soal : Tarikat itu kejadian
daripada angin, adakah angin bertiup-tiup atau angin utara, selatan, timur, barat
atau sebagainya??
Jawab : Adapun Tarikat itu
dikatakan daripada angin tidak sebagaimana angin yang tersebut di atas tu, Sebenarnya
ialah Nafas Muhammad.
Soal : Hakikat itu kejadian daripada tanah. Adakah tanah seperti
tanah liat,tanah bukit, kuning pasir dan lain lain lagi?
Jawab : Adapun hakikat itu dikatakan tanah,bukan seperti tanah yang
tersebut, sebenarnya ialah Tubuh Muhammad.
Soal : Makrifat itu kejadiaan
daripada terang api, adakah seperti matahari, bulan, api biasa atau lampu atau
api elektrik?
Jawab : Sebenarnya bukan seperti api yang tersebut, Sebenarnya ialah
darah Muhammad. ~Adapun kejadian diri kita yang zahir ialah
asalnya 4 anasir iaitu tanah, air, api & angin, maka keempat2 itu asalnya 1 jua iaitu asal tanah
air, asal air angin, asal angin api, dan asal api itu ialah Nur Muhammad
dan Nur Muhammad itu pula Nur Allah. Adapun diri yang zahir itu kepada kita perti
berikut dibawah ini:-
1) Bermula tanah itu menjadi daging
pada kita.
2) Air itu menjadi tulang pada kita.
3) Angin itu menjadi urat pada kita.
4) Api itu menjadi darah pada kita.
Maka masing2 ini kerjanya di dalam
sembahyang.
Soal : Tanah, air, api dan angin itu apa kerjanya di dalam sembahyang?
Jawab :
·
Adapun
Af’al api itu berdiri di dalam sembahyang.
·
Adapun
af’al angin itu rukuk di dalam sembahyang.
·
Adapun
af’al air itu sujud di dalam sembahyang.
·
Adapun
tanah itu duduk di dalam sembahyang.
Maka keempat2 itu dinamakan dia
jasmani ertinya tubuh yang zahir. Adapun nyawa jasmani itu rohani, maka yang
bernama rohani itu tubuh Muhammad hakikat, kerana tubuh Muhammad itu tiada
bercampur dengan keempat-empat anasir itu, hanya semata2 tubuh Muhammad itu
rohani.
Soal : Apa nama tubuh kita apa nama nyawa kita?
Jawab : Adapun tubuh kita bernama
jasmani dan nyawa kita bernama rohani, maka yang bernama rohani
itulah tubuh Muhammad, sebab itulah kita beroleh bangsa daripada tubuh Muhammad, maka tiap2 sesuatu yang dibangsakan dengan
tubuh Muhammad itu diharamkan atas api neraka, dan
sebab itulah maka tiada boleh meninggalkan sembahyang 5 waktu, nescaya
putuslah bangsa itu melainkan sebangsa dengan binatang jua adanya. Sabda Nabi
SAW: Barang siapa keluar masuk nafasnya dengan tiap2 keluar masuk dengan tiada
zikir Allah, maka sia-sialah ia.
Bermula nafas itu atas 2 langkah: satu
naik, kedua: turun, maka tatlaka naik itu sampai kepada tujuh petala langit
maka berkata (Wan Nu rul yajri ilal ardhi pakhola Huwallah). Dan tatkala turun
sampai kepada tujuh petala bumi maka nafas nabi itu puji Allah, tatkala masuk
nafas itu namanya puji HU. Tatkala ia berhenti seketika antara keluar dan masuk
nafas namanya puji AH-AH, dan ia tidur atau mati nafas HAKH dalam, maka
ingatlah olehmu akan memelihara nafas itu, dengan menghadirkan makna ini
sentiasa, di dalam berdiri, duduk dan di atas barang yang diperbuat hingga
memberi bekas pada sekelian badan dan limpahlah segala anggotanya, maka apabila
tetaplah tilik hatimu maka jadilah anggota hidup di dalam 2 negeri yakni dunia
dan akhirat dan bahagiakan Allah baginya pintu selamat sejahteralah ia di dalam
dunia dan akhirat dianugerahkan Allah Taala mereka itu sampai kepada martabat
segala nabi dan segala muslimin dan mengharamkan Allah Taala tubuhnya dimakan
api neraka dan badan pun tidak dimakan tanah di dalam kubur, maka engkau
tetaplah dengan hati wahai saudaraku pada hal jangan engkau daripada orang yang
lupa. Mudah mudahan dibahagikan Allah Taala atasmu, dengan bersedapan hingga
sampai kepada ajal kamu.
Adapun Nafas kita keluar masuk pada
sehari semalam iaitu pada siang 12000 dan pada malam 12000. Inilah bilangan jam
sehari semalam 24 jam iaitu pada siang 12 jam malam 12 jam. Demikianlah juga
huruf Kalimah La Ilaha Ilallah dan huruf Muhammad Rasullullah masing2 mempunyai
12 huruf berjumlah semua 24 huruf semuanya. Maka barangsiapa mengucap dengan
sempurna yang 7 kalimah ini nescaya ditutup Allah Taala pintu neraka yang 7
juga. Barangsiapa mengucap yang 24 huruf ini dengan sempurna nescaya diampun
Allah Taala dosanya yang 24 jam, inilah persembahan kita kepada tuhan kita yang
tiada berkeputusan yang dinamai sembahyang Daim dan Puasa itu melakukan nafsu
batin dan zahir.
Sabda Nabi SAW: ( Ana min Nurrullah
wal alami Nurri )
Ertinya: Aku daripada Allah dan
sekelian alam daripada aku, sebab itulah dikatakan (Ahmadun Nuril Arwah)
ertinya; Muhammad itu ibubapa sekelian arwah dan dikatakan (Adam Abu Basar )
ertinya; Bapa sekelian tubuh.
·
Adapun
yang dikatakan sebenar-benarnya fardhu itu ialah nyawa, kerana nyawa itu memerintah
kepada badan kita, jikalau digerak Allah nyawa itu bergeraklah badan kita.
·
Adapun
Awal Muhammad itu Nurani.
·
Akhir
Muhammad itu Rohani.
·
Adapun
zahir Muhammad itu Insani.
·
Adapun
Batin Muhammad itu Rabbani.
·
Adapun
awal Muhammad itu nyawa oleh kita.
·
Adapun
akhir Muhammad itu hati kepada kita.
·
Adapun
zahir Muhammad itu rupa oleh kita.
·
Adapun
batin Muhammad itu ujud oleh kita.
·
Adapun
yang bernama Allah itu sifatnya.
·
Adapun
yang bernama Sebenar-benar Allah itu zat wajibal Ujud.
·
Adapun
yang bernama insan itulah nyawa.
·
Adapun
yang sebenar-benar insan itu manusia yang tahu berkata-kata adanya.
·
Maka
inilah suatu risalah yang tersimpan daripada perkataan usul takhlik jalan
segala orang yang mengenal Allah Taala.
Soal : Tatkala manakah ia bernama ‘HU’ dan tatkala manakah ia bernama
‘Allah‘ dan tatkala manakah ia bernama ‘Rahman‘.
Jawab : Tatkala ‘La Takyin’ tiada nyata ia bernama (HU) dan tatkala ‘La
Takyin’ Awal nyatanya ia bernama (Allah) dan tatkala ‘La
Takyin’ Sani kenyataan ia bernama (Rahman).
Soal : Akan La Takyin itu martabat apa dan Takyin awal martabat apa
dan Takyin Sani itu martabat apa?
Jawab : Adapun La Takyin itu martabat zat mutlak dan akan Takyin awal itu
martabat zat (Muqaiyyid pertambatan) dan akan takyin sani
itu Sifat (Muqaiyyid)
Soal : Mana yang bernama zat mutlak dan mana yang bernama zat
Muqaiyyid dan mana yang bernama Sifat Muqaiyyid?
Jawab : Adapun yang bernama Zat Mutlak iaitu (Qaibal Quyub) atau lenyap. Maka
zat Muqaiyyid itu Muqaiyyid dengan sifat dan asma dan
Muqaiyyid dengan alam ini.
Soal : Apa sebab 3 martabat itu
dikatakan oleh pendita, tiada ia kepada baharu ujud?
Jawab : Kerana martabat yang 3 itu sebab ia ketuhanan hak Taala daripada
ujudnya dengan cahaya dan jauhar dan a’rad supaya jangan
sama.
Soal : Betapa beza hakikat Muhammad dengan Hakikat Insan?
Jawab : Adapun Hakikat Muhammad dengan Insan itu umpama sumbu maka ada
nyala di hujung sumbu itu, demikian juga hakikat Muhammad dengan Insan, maka
yang lain itu hakikat Allah maka sempurnalah hakikat Makrifat
diri kita dengan dia.
Soal : Ahdiat,Wahdah, Wahdiat itu ketuhanan kepada Allah?
Jawab : Satu ketuhanan zat, kedua ketuhanan sifat, ketiga ketuhanan Af’al
asma’
Soal : Akan alam roh, alam misal, alam ajsam, alam insan, apa kepada
Allah Taala?
Jawab : Adapun alam roh, alam misal, alam ajsam dan alam insan itu rohul
Qudus kerana ia teladan segala hakikat.
Soal : Apa martabat Rohul Qudus??
Jawab : Bayang hak Allah kerana Pusaka ia yang Esa.
Soal : Apa pusaka mutlak atau pusaka zat Muqaiyyid?
Jawab : Iaitu pusaka zat mutlak pandangan zat Muqaiyyid kerana 2 tilik,
1)
Tilik
keatas maka iaitu Mutlak
2)
Tilik
kepada Ujudnya iaitu zat Muqaiyyid
Soal : Apa martabat Muhammad itu kepada kita tilik kita?
Jawab : Adapun martabat Muhammad itu kepada kita Roh Idofi dan akan kita
Sir Qalbi.
Soal : Muhammad itu apa kepada Allah dan apa kepada insan?
Jawab : Adapun akan Muhammad tilik takyin kepada Allah Taala khatam
isyarat kepada kita.
Soal : Betapa isyarat kepada kita? ( Makfirat )
Jawab : Adapun isyarat makrifat itu kepada kita atas 4 hal:-
1)
Musyahadah
2)
Murakhobah
kita
3)
Muqarannah
4)
Muqabalah
Inilah pekerjaan yang dikerjakan
oleh ulamak.
Soal : Apa sebab dinamakan dengan Musyahadah, Muraqobah, Muqaranah, Muqabalah?
Jawab : Adapun sebab itu kerna ia menghasilkan zikir kepada rahsia yang
mengzahirkan Baqa maqam rahsia.
Soal : Muhammad itu apa ia kepada Allah dan Allah itu apa ia kepada
Muhammad?
Jawab : Adapun Muhammad itu sifat Allah dan Allah itu zat kepada
Muhammad.
Soal : Hakikat Muhammad itu apa
ia dan insan apa ia?
Jawab : Adapun sebenarnya diri itu
sifat Muqaiyyid ialah yang dinamakan ‘Akyan Sabitah’ maka Akyan Sabitah itu Hak Allah Taala disempurnakan dengan
Hak Allah.
Soal : Apa dinamakan Hak Taala
itu?
Jawab : Adapun yang dinamakan Hak Taala yang tiada betapa dan tiada
meminta. Inilah sebenarnya Hak Taala tiada baginya peri, maka
hak Taala ( Peri yang Maha Tinggi )
Soal : Betapa hak kita kepada
Allah Taala?
Jawab : Adapun hak kita kepada
Taala itu bayang kepada haknya adapun hak kita serahlah akan bayang-bayangnya.
Soal : Maka hak itu pula apa
kepada kita?
Jawab : Apapun hak itu kepada kita
zat sekali2.
Soal : Betapa dikatakan oleh
segala ahli hakikat hak Taala itu tuhan kita?
Jawab : Sebab dikatakan itu kerana
tatkala menilik dirinya menjadi tubuh insan kerana inilah pihak dikatakan
ia tuhan dan pihak ujudnya dikatakan zat.
Soal : Adakah zat itu berzat
pula kepada hakikat Muhammad itu adakah ia berzat?
Jawab : Adapun hakikat Muhammad itu
hakikat Allah itulah sekali2 ditilik.
Soal : Apa sebab maka segala
insan itu termulia kepada Allah daripada yang dijadikan?
Jawab : Adapun manusia termulia
dari kerana Rohul Quddus. Inilah dimuliakan Allah Taala.
Soal : Roh Quddus itu nyawa
siapa?
Jawab : Adapun roh Quddus itu nyawa
Muhammad dan hakikat insan ia, maka sekelian itu ialah memerintah
sekelian isi langit dan bumi.
Soal : Apa yang nyata Muallim
itu?
Jawab : Adapun yang nyata di dalam
Muallim itu Roh Idofi iaitu cermin yang suci.
Soal : Apa sebab Roh Idofi itu
dinamakan cermin yang maha suci.Dan ditaksilkan dengan cermin yang
maha suci?
Jawab : Adapun roh idofi itu
ditaksilkan cermin kerana ia nyata bayang2 yang di dalam cermin sebab itulah
maka dinamakan cermin.
Soal : Apa sebab roh Quddus
bayang2 Hak Taala?
Jawab : Kerana inilah maka
dikatakan ia nyawa Muhammad iqtiqad Ulama’.
Soal : Kerana apa hak Taala itu
nyawa kepada insan?
Jawab : Kerana teladan ujudnya Hak Taala serupa dengan ujudnya yang
berujud insan itu, tetapi dia di alam bahawa alam tiada berupa. Inilah
dikatakan serupa tiada lain yang diserupakan kerana harus pada akal dan
lafaz mengatakan:- “Nutasabiha wa pairi mutasabih”
Soal : Ujud yang mana serupa
dengan insan itu,Ujud Mutlak atau Ujud Muqaiyyid?
Jawab : Adapun ujud yang serupa
dengan insan itu ujud Muqaiyyid jua.
Soal : Yang mana dinamakan Ujud
Muqaiyyid itu?
Jawab : Inilah Ujud Allah Taala
hakikat ujud insan yang dinamakan Muqaiyyid itu kerana ialah pertambatan hak Taala.
Soal : Apa sebab hak Taala
dikatakan oleh segala ahli hakikat dan segala ahlillah insan itu hak Taala?
Jawab : Kerana mengzahirkan akan
dirinya kepada insan sifat Allah,Itulah sebab dikatakan itu.
Soal : Adakah hakikat bertakyin
itu sampai ‘Makrifat’ insan itu ke sana atau tiadakah?
Jawab : InsyaAllah Taala. Mudah
mudahan dikurniai hal keadaan yang demikian. Ketahuilah olehmu hai
orang yang menuntut ilmu, jangan syak wasangka. Seperti kata Ahdah zat, Wahdah
sifat Allah,
Wahdiat Asma’ Allah, alam roh, alam misal, alam ajsam, alam insan itu af’al
Allah dan af’al Allah itu
tubuh pada kita. Asma Allah itu hati pada kita, Sifat Allah itu nyawa pada kita
dan zat Allah itu
Sirr pada kita yakni rahsia pada kita. Adapun Sirr itu pada kita tempat tajali zat Allah roh pada kita tempat
tajali sifat Allah hati pada kita etmpat Tajali Asma’ Allah, tubuh pada kita tempat tajali Af’al
Allah Adapun sempurna niat tiada di atas tiada di bawah tiada di kanan tiada di kiri tiada di
belakang tiada di hadapan. Ertinya: Esa kan sama dengan akalmu lenyapkan badanmu dengan
nyawamu, pejamkan pandanganmu mata di sana, lumatlah rupamu ertinya barang siapa menghasilkan kata empat
itu di dalam Yakni fikirannya. Nama (Khassa
khass).
Diri Batin: Adapun diri yang batin
itu iaitu nyawa daripada anasir yang batin iaitu ujud, ilmu nur suhud yang
dinamai ia insan hakikat. Adapun diri kita yang zahir itu umpama sebuah perahu
diperintah oleh nahudanya. Masing2 perahu masing2 nahudanya. Adapun 7 sifat itu
ialah Hayat, Ilmu, Kudrat, Iradat, Samak, Basar, Kalam maka yang 7 sifat dikurniakan
Allah Taala kepada nyawa kita supaya kuasa ia memerintah tubuh kita itu kerana
bahawa tubuh kita itu semata-mata wayang kulit tiada mempunyai perintah melainkan
dengan perintah Dalang. Dan adalah nyawa itu umpama pesawatnya kerana dalang
itu jika tiada pesawat nescaya tiada zahir hikmat dalang itu maka janganlah terhenti
memandang pesawat itu (Makrifat yg sebenar2nya). Kerana itu tiada bercerai
dalang dengan wayang dan wayang tiada bercerai dengan dalang jikalau bercerai
nescaya binasa wayang itu tiada berketahuan lagi. Demikianlah keadaan hamba
dengan tuhan sentiasa tiada bercerai daripada azali datang kepada Abda. Inilah
pasal menyatakan sembahyang dan mengetahui asal sembahyang dan mengetahui segala
Fardhu sembahyang.
Soal : Jika ditanya orang
sembahyang itu dengan solat, satu namakah atau berbeza?
Jawab : Adapun pada pihak lafaznya
itu berbeza tetapi pada pihak maknanya satu jua. Tetapi yg dinamakan
solat itu penerimaan adapun dinamai sembahyang itu pada pekerjaan yg zahir.
Soal : Jika ditanya orang apa asalnya Subuh 2 rakaat, zohor 4 rakaat,
asar 4 rakaat, maghrib 3 rakaat dan isyak 4 rakaat?
Jawab : Adapun sembahyang subuh itu 2 rakaat kerana kenyataan zat dan
sifat. Sembahyang Zohor 4 rakaat kerana Tajali Tuhan itu 4
perkara iaitu Hayat, Kudrat, Ilmu, Iradat, Sembahyang Asar 4 rakaat
kerana asal Adam itu 4 martabat iaitu Tanah, air, api, angin. Dan sembahyang
maghrib 3 rakaat kerana 3 perkara Ahdah, Wahdah, Wahdiyat ertinya
(Allah, Muhammad, Adam) dan sembahyang Isyak 4 rakaat iaitu
(Di,Wadi,Mani,Maknikam)
Soal : Jika ditanya orang
kepada kita sembahyang itu apa faedahnya kepada kita yang mengerjakan dia
itu dan apa kehendak kita?
Jawab : Adapun disuruh kita
sembahyang itu iaitu tiada memberi manfaat kepada Allah Taala dan tiada
mengambil faedah atasnya. Adapun faedahnya sebab kita mengerjakan sembahyang itu
sebab
kita sebenar2 hamba lagipun kita mengaku akan Allah Taala itu Tuhan yang sebenar2nya
lagi Asa ia zatnya, sifatnya, Af’alnya, iaitu seperti firman Allah di dalam Al-Quran: (Alastu Birobbikum Kholu Bala ). Ertinya: Bukankah
aku tuhanmu, maka sembah segala zuriat (engkaulah lah tuhan kami).
Maka hendaklah kita sembahyang itu
dengan ikhlas, ertinya tiada sebab berkehendak syurga dan sebab takut akan
neraka hanya kita ini martabat kehambaan maka Allah itulah tuhan kita yang
sebenar2nya jika tiada demikian itu nescaya berdosalah kita dengan tuhan kita.
Soal : Berdiri di dalam sembahyang itu apa asal?
Jawab : Bermula berdiri itu daripada api asalnya. Rukuk itu angin
asalnya. Sujud itu Air asalnya. Duduk itu Tanah asalnya.
Soal : Api,angin,air,tanah itu
apa pada kita?
Jawab : Adapun api itu nyawa kita,angin itu jadi nafsu kita,air itu jadi
darah kita, tanah itu jasad yakni badan kita.
Soal : Berdiri itu perbuatan
apa,rukuk itu perbuatan apa,sujud itu perbuatan apa, duduk itu perbuatan apa?
Jawab : Adapun berdiri itu
kebangkitan pada nyawa,rukuk itu kebangkitan pada nafsu, sujud itu kebangkitan
pada darah dan duduk itu kebangkitan pada jasad kita Inilah af’al nabi SAW. Rasullullah
kepada Abu Bakar, Omar, Osman, Ali (Radiallah) maka sabdanya barang siapa mengetahui
Tajali waktu ini maka sempurnalah sembahyang dan makrifatnya. Dan jika tiada diketahui
maka tiada sah sembahyang dan makrifatnya. Maka inilah yang bernama Fardhu.
Maka inilah yang asal fardhu dan
juga inilah Tajali waktu maka sembah Ali Ya Junjunganku. Apa sebab Subuh 2
rakaat, zohor 4 rakaat, asar 4 rakaat, maghrib 3 rakaat dan isyak 4 rakaat. Maka
sabda nabi, Ya Ali, Subuh 2 rakaat kenyataan zat dan sifat, waktu zohor 4
rakaat kerana tajali Tuhan 4 perkara Ujud, Ilmu Nur, Suhud. Waktu Asar 4 rakaat
kerana 4 perkara, Tanah, air, api, angin. Waktu maghrib 3 rakaat kerana tajali
3 perkara Ahdah, Wahdah, Wahdiat ertinya Allah, Muhammad, Adam (Zat, Sifat, Af’al).
Waktu Isyak 4 rakaat kerana tajali Hamba itu 4 perkara (Di, Wadi, Mani, Maknikam).
Soal : Jika ditanya orang mana
asal sembahyang itu?
Jawab : Adapun asal sembahyang itu ( 4 ) Tanah, air, api, angin.
Soal : Jika ditanya orang apa
perbuatan sembahyang itu?
Jawab : Kiyam yakni berdiri betul, Rukuk,
Sujud dan Duduk iaitu yakni tetap.
Maka kiyam itu yakni berdiri betul
iaitu af’al api, kerana api menyala betul berdiri. Rukuk itu pula af’al angin
kerana angin itu condong betul. Sujud itu af’al air kerana air itu menolak ke bawah
dan duduk pula af’al tanah kerana tetap di bawah.
Soal : Jika ditanya orang 5
waktu itu keluar daripada apa?
Jawab : Bermula 5 waktu itu keluar
daripada Alif, Lam, Ha, Mim,Dal.( 5 huruf )
Soal : Jika ditanya orang 5
waktu keluar dari apa, Zohor, asar, maghrib, isyak?
Jawab : Adapun waktu zohor itu daripada huruf ( Alif )Asar itu daripada
huruf (Lam), Maghrib itu dari huruf (Ha), Isyak itu dari huruf
(Mim) waktu subuh pula dari huruf (Dal).
Soal : Jika ditanya orang apa
sebab bacaan waktu zohor dan asar tidak dinyaringkan dan apa sebab waktu
maghris, isyak, subuh bacaan dinyaringkan?
Jawab : Sebab waktu zohor keluar dari huruf (Alif). Waktu Asar keluar
dari huruf (Lam) maka huruf alif dan huruf lam keluar daripada lafaz
nama Allah. Kerana Allah Taala tiada bertakyin kerana batin adanya. Maka
sebab itulah sembahyang zohor, asar itu disembunyikan yakni tiada dinyaringkan.
Adapun waktu maghrib, isyak, subuh itu dinyaringkan kerana waktu yang 3 itu keluar
daripada huruf (Ha, Mim, Dal) kerana 3 huruf ini huruf Muhammad (SAW).
Kerana Muhammad itu tuhan takyin
dan segala takyin itulah mengzahirkan nama Allah dan takyin itulah juga
menyatakan zat, sifat, af’al daripada nyatanya. Itulah sebab sembahyang
maghrib, isyak, subuh dinyaringkan, kemudian disembunyikan segala takyin itu
daripada takyin. Maka kembalilah kepada takyin seperti sabda nabi (Alan Kama)
kata takyin sekarang pun dahulu jua tiada bertakyin juga. Kerana zahir itu
kembali kepada yakin pertamanya. Maka kita bertafakur kemudian disunyikan, barangsiapa
tahu akannya hakikat yang demikian, maka tahulah ia akan hakikat sembahyang. Sekian
adanya.
No comments:
Post a Comment