Ketahuilah sahabatku, ilmu adalah cahaya. Apa jua perjalanan ilmu adalah mengilaukan cahaya. Zikir dan bacaan quran semuanya cahaya. Kita lakukan. Akan tetapi, kenapa cahayanya tidak meresap ke dalam hati kita. Suatu persoalan yang kita terlepas pandang. Ia disebabkan hati kita terdinding bagaikan batu. Bagaikan tanah yang keras. Tertutup ruang lantaran harta yang melimpah, muka yang tebal. Ada jua manusia gagal mencuit sedikit pun nur Allah kerana sifat mazmumah.
Oleh
hal demikian, kita wajib membersihkan sifat mazmumah yang terpendam. Zahir mahupun
batin. Tidak ada kafiat melainkan zikrullah dan mujahadah. Zikirlah wahai diri
dan kalian hal bersungguh-sungguh. Ketahuilah, zikir yang di sebut oleh Syeikh
Abd Samad Al Falimbani di dalam kitabnya berjudul, Siyarus Salikin ialah zikir
yang di ambil dari guru dan sanadnya berhubung sehingga Rasululillah SAW. Zikir
yang mempunyai natijah. Zikir yang memberi kesan dalam manifestasi perubahan
akhlak. Apakah zikir demikian?
Semestinya
zikir tariqah sufiah yang diambil dari guru yang nampak kesan zikir di qalbinya
yang di ambil jua dari gurunya yang terkesan dengan amalan zikir jua. Dari
guru, dari gurunya. Maka mereka mengijazahkan kita apa yang diamalkan dan
menampakkan kesan di hati mereka, bukan dari ilmu kitab tetapi dari apa yang
diamalkan.
Di sana kita akan memperolehi ubat penyembuhan jiwa.
Suatu anologi yang harus difahami bagaimana kita belajar kitab mengenai
penyakit kencing manis. Belajar dan terus belajar. Akhirnya kita khatam. Akan
tetapi amat mengecewakan ubat tidak diberi. Kita belajar ilmu tasauf, tetapi
guru tidak memberi ubat kepada kita yang menderita. Apakah ubat untuk saya
dalam penyelesaian ini, sekiranya penyakit tersebut belum dijumpai ubat, selagi
itu penyakit tersebut terus menghantui meskipun luas ilmunya.
Sesungguhnya
penyakit tersebut tidak bisa sembuh dengan pengetahuan akan tetapi hanya dengan
penawar. Penawar? Ia adalah mujahadah. Bermula dari sini, ulamak-ulamak tasauf
menyusun mujahadah sebagai ibu perjalanan ke hadarat lilahi. Ketahuilah
sahabat, tasauf berada di dalam tarekah. Bagaimana nak mengamallkan tasauf?
Jawapannya ialah mengamalkan tarekah. Segala disiplin ilmu tasauf itu dirasai
di dalam amalan tarekah. Dalam tasauf, kita disuruh supaya sentiasa ingat pada
Allah. Maka tarekah menyusun zikir-zikir dan kafiat mujahadah suluk dengan
harapan lahir orang ingat dan asyik kepada Allah.
Tasauf membicarakan buah, tarekah membicarakan jalan
bagaimana dapatkan buah. Tasauf membicarakan “jadilah dirimu ahli zikrullah”
lalu tarekah mengajar bagaimana menjadi ahli zikrullah. Sekiranya kita mengaji
buah tapi mengabaikan ilmu bagaimana mencapai buah. Bagaimana buah dapat di
capai?
Tasauf
mengajar kita apakah itu tawakal kepada Allah. Tarekah mengajar kita bagaimana
menggapai tawakal. Jelas perbezaan anatara buah dan jalan. Maka tasauf adalah
buah manakala tarekah ialah jalan. Oleh itu, siapakah orang tasauf? Orang
tasauf adalah orang yang telah mengecapi buah-buah tasauf yang berada di
hatinya. Dzauq di hatinya. Cinta Allah dan Rasul di hatinya. Rindu di jiwa,
fana’ di hatinya. Sabar, ikhlas, redha semuanya di hati mereka.
Adapun
orang tarekah, mereka belum mengecapi buah. Hanya baru bermula di dalam
perjalanan mencapai buah. Oleh sebab itu, orang tarekah belum digelar orang
tasauf. Mereka tidak lain dan tidak bukan sekadar pelatih, melatih dan mendidik
dirinya ke arah menjadi ahli tasauf.
Hati
orang tasauf tidak lalai dari ingatan kepada Allah. Zikrullah bagai bernafas.
Bernafas mudah atau payah? Mudah sahaja. Begitulah hal rang tasauf. Zikir
membaluti turun dan naik nafas mereka. Tanpa pernafasan, mereka akan mati. Ia
bermakna, jika mereka tidak berzikir, bagai maut tiba. Perasaan gelisah
menyerang jiwa mereka sekiranya mereka lalai untuk berzikir biarpun seketika.
Dosa dan taubat bagi mereka. Berbeza dengan kita, tidak pernah memohon taubat
walaupun jelas berdosa.
Ketahuilah
sahabat, jika kita tidak melalui jalan tarekah sufiah, adakah kita bisa
menggapai buah?
Guru-guru
tasauf menyusun mujahadah. Jika guru mengijazahkan zikir kepada murid, lalu
murid mengamalkan di rumah. Adakah berhasil? biar kita ambil contoh, seorang doktor
memberi ubat kepada pesakitnya. Kemungkinan besar si pesakit tidak memakan ubat
sepenuhnya. Dia melanggar pantang tanpa rasa bersalah. Oleh itu, kesan sembuhan
tidak menampakkan kesan. Sepatutnya dia sembuh. Akan tetapi gagal lantaran
tidak mengikuti peraturan. Maka sesetengah doktor, melihat keadaan pesakit yang
kronik. Ia membawa makna pesakit tersebut kena tinggal di wad hospital tanpa
rehat di rumah. Si pesakit harus diubati secara peraturan di bawah pengawasan
doktor di samping di layan oleh para pembantu. Begini juga situasi dalam
rawatan hati. Ada beberapa peringkat untuk menghidupkan hati ini. Sesungguhnya
tiada ubat bagi hati melainkan mengingati Allah. Ia akar umbi. Biar tumbuh
pepohon ingatan kepadaNya terlebih dahulu. Untuk menerbitkan pepohon tersebut,
ulamak-ulamak tasauf mengadakan latihan suluk sebagai rawatan. Sepuluh hari,
tujuh hari, tiga hari atau empat puluh hari. Di dalam tempoh demikian, para
murid berada dalam kurungan. Tiada lain melainkan berzikir. Berzikir di bawah
pengawasan.
Tidak lain supaya hati kamu sembuh dari kelalaian. Hatimu
sembuh dari dari cinta yang lain. Supaya hati kamu mendapat cinta Allah,
merasai keasyikan kepada Allah. Kalau kamu sudah di ambang asyik, ia sebenarnya
satu permulaan bagi kamu untuk mencapai rahsia Allah. Tanpa perlu kita menoleh
rahsia yang tinggi menggunung lagi, cukup sekadar bincang bagaimana
menghidupkan hati kita kepada Allah. Persoalan demikian wajib di fikirkan. Jika
kita sudah sampai ke tahap tersebut, hati kita sembuh jua sehinggalah di
mana-mana kita berada, baik bangkit dan terlena, hati tetap ingat kepadaNya.
bahkan hati kita tidak senang dari ingatan yang lain. Hanya mahu ingat Allah.
Rindu untuk ingat kepadaNya sahaja. Bagai pencinta dengan si pecinta. Kita
percaya semua orang pernah merasai pengalaman merindui dan mencintai. Tetapi
hanya terhadap manusia. Malang sekali tidak kita rasai apabila berhadap
denganNya.
Sekiranya hati kita sudah ada buah-buah begini, ia tanda
hati kita sudah mula berjalan. Ia sudah ada kesedaran, ada cahaya. Ketahuilah
sahabat. Ilmu pada perbicaraan ini kian hilang di telan zaman. Latihan suluk
sendiri pun menjadi suatu yang asing bagi pengamal tasauf sendiri. Suatu hari
guruku di ajukan soalan.” Apakah suluk?”. Bagaimana budak-budak boleh turut
serta dalam suluk sedangkan ia ilmu yang tinggi. Dengan ringkas guruku menjawab,“itu
tidak benar”. Ini kerana kalau benar ilmu ini tinggi, nescaya dia tidak perlu
datang suluk lagi lantaran hati dia sudah hidup dengan Allah. Saya mahu
bertanya, orang yang menetap di hospital, bukan orang sihat. Mereka orang
sakit, orang sakit. Suluk tempat apa? tempat untuk si pesakit sahabatku. Sakit
apa? Sakit hati, sakit jiwa. Terlalu banyak keluhan derita di hatinya.
Ketenangan adalah impian setiap insan. Namun ia hanya
angan-angan kerana betapa ramai yang menuju destinasi kegelisahan. Sahabatku,
andainya hati ini penuh penyakit, adakah hati kita bisa tenang? Tidak sesekali.
Jiwa tidak akan tenang akibat kotoran mendalam. Tiada kemanisan, disebabkan
dengki. Tawar rutin hidupnya. Bila hati dicengkam dengki, bagaimana mahu tenang
selagi orang kita dengki, hidupnya tidak tersungkur ataupun hidupnya terus
bahagia atau kita idamkan dia binasa, tetapi dia masih tersenyum seperti biasa.
Kita menderita. Semakin derita kerana hasrat hati tidak tercapai. Kedengkian
menyebabkan hati kita terbakar selagi yang di dengki belum menerima akibatnya.
Dengan bermaharajalela sifat dengki ini, kita tidak mungkin menjumpai makna
gembira dan bahagia.
Orang yang takkabur juga menghadapi krisis ketenanagan
jiwa. Bagaimana hati dapat tenang sedangkan matanya tidak boleh melihat orang
lain lebih darinya. Ia mencabar keegoaannya. Jiwa jadi marah dan tidak senang
hati. Hal ini berterusan hingga sanggup memfitnah dan sebagainya untuk
menjatuhkan orang tersebut. Sudahla hatinya enggan kalah, ditambah lagi
kesombongan menyebabkan hatinya lagi tak boleh tenang. Langsung tidak tenang.
Sahabatku, inilah hati yang sombong.
Hati
yang sombong, hati yang penuh sifat riak. dia resah bila tidak dipuji. Tiada
sesiapa memujinya.ah, derita jiwanya. Apatahlagi jika orang lain yang di puji
sedang dia tidak. Lagi bertambah resah. Kegelisahan yang meragut kelenaan tidur
malam. Hidupnya mencari manusia tidak mencari Allah. Sekiranya dia mencari
Allah, dia tidak akan peduli apa yang berlaku sekelilingnya. Kejian atau pujian
manusia tiada dia peduli. Bagi mereka, Sama sahaja. dia tidak menghiraukan
sesiapa. Hanya cinta Allah yang dicari. dia tidak dengki meskipun melihat orang
lain melebihinya. Dia memahami bahawasenya bila dia dengki, ia bermakna dia
tidak redha dengan takdir Allah. bila kemewahan singgap di sisinya dia gunakan
kepada jalan Allah. Ketahuilah sahabatku, kurniaan Allah itulah yang terbaik
kepada kita, itulah yang terbaik untuk kita. Sesungguhnya Alllah Maha Adil,
Maha Bijaksana.
Sifat
takkabur, antara sifat yang menyebabkan manusia menderita. Kita menderita bukan
kerana sesiapa, tetapi kerana batin kita sendrir. Punca penderitaan manusia
bukan luaran tetapi dari dalaman.
Ketahuilah
penawar hatiku, nafsu sentiasa mendampingi kita. Maka nafsu selalu membisikkan
pelbagai hal yang menyebabkan hati kita resah. Bisikan-bisikan nafsu
benar-benar menyeksa. “kamu hanya begini, lihat dia begitu, sepatutnya kita
begini, kalau lah begitu”. Hatinya tidak dapat mengingati Allah dek terlalu
banyak permintaan dalam batin. Jiwa tidak pernah bersyukur. Mungkin tidak
pernah tahu apa itu syukur. Para ulamak membuat kiasan hal mereka seperti
seekor anjing. Apabila selesai menikmati makanan anjing tetap menjelir lidah,
bila lapar juga menjelir. Apa yang ia mahukan terus misteri. Orang tidak
bersyukur mirip hal tadi. Allah kurniakan nikmat, masih merungut-rungut bagai
menjelir lidah. Selagi tidak di beri, selagi itu dia merungut-rungut.
SIRI 5
Pernah
kamu mendengar kisah seorang sultan yang takjub dengan si pemakan roti. Apa
yang menghairankan? Bermula kisah si sultan melihat seorang tua makan sekeping
roti kemudian tidur di luar istananya. Baginda meminta pengawal tersebut
memanggil si tua untuk berhadap.
“apa
kesalahan patik tuanku? patik makan di luar bukan di halaman istana”. Kata si
tua.
“beta
mahu ilmu kamu. Beta makan pelbagai makanan yang lazat, dilayan orang istimewa
tapi beta tidak dapat tidur malam, dirundung gelisah. Beta melihat kamu makan
biarpun sekeping roti lalu tidur. Lena sedangkan keadaan kamu dhaif”, titah
Baginda.
Balas
di tua, ”Hanyalah ilmu yang ada pada patik, ialah ilmu syukur dan qanaah.
Bermakna patik sentiasa bersyukur apa yang dikurniakan Allah samada sedikit
atau banyak, manakala qanaah yakni merasai cukup. Cukuplah sekadar ini.
Kedua-dua sifat ini membuat saya tidur lena”.
Ketahuilah,
si tua itu seorang sufi. Dibatinnya sudah ada buah keimanan. Jika kita ada buah
demikian, jiwa kita pasti tenang. Tenang tanpa sebarang masalah kerana hatinya
ada qanaah. Perlu diketahui, cubaan yang datang sekiranya kita fikir ia adalah
masalah, maka ia adalah masalah. Jika kita fikir bukan, maka ia bukan masalah. Kedua-dua
sifat tadi memadamkan nafsu ammarah. Atas alasan apa dia bersyukur dan qanaah?
Kerana hatinya suka berada di dalam pilihan Alllah. Dia enggan berada dalam
kehendak diri. Dia lebih tenang apa yang yang Allah pilih untuk dirinya. Dia
mengenal Allah. Dia tahu Allah sayangkan dirinya dan Allah sudah menyusun
hidupnya lebih dari yang dia rancangkan. Dia menyerahkan sepenuh dirinya kepada
PenciptaNya.
Inilah
ilmu tasauf, melazimi bersyukur dengan apa yang ditentukan oleh Allah terhadap
dirinya. Dia memiliki ilmu di hatinya bukan semata-mata di kitab. Sesungguhya
tiada lain melainkan ilmu hati yang membawa kita dalam perjalanan menuju Allah.
Para
sahabat, ilmu mereka di qalbi. Zaman kita ini kata Imam Nawawi, "banyak
bercakap tetapi tiada ilmu. Zaman sahabat dahulu, sedikit bercakap tetapi
mantap ilmu dan banyak ilmu mereka. Zaman tabien pula, banyak bercakap, mantap
ilmu dan benar amal mereka. Zaman seterusnya orang banyak bercakap ilmu akan
tetapi ilmu tidak wujud di batin mereka. Zaman sekarang Nah, banyak bercakap,
batin tiada jauh sekali berilmu".
Siapakah
Mursyid? Di dalam buku liku-liku jalan ketuhanan, karangan Abu hubaib As
Syathariy. Pengarang menggariskan lapan ciri ringkas mursyid. Ia merangkumi:
1)
Mempunyai
ilmu yang melepaskan diri dan muridnya iaitu fardhu ain bagi mengesahkan ibadah.
2)
Menunaikan
kewajipan yang difardhukan ke atasnya dan meninggalkan perkara yang diharamkan.
3)
Kurang
cenderung kepada dunia, kerana guru yang masih kuat kecintaan kepada dunia
seperti suka di sanjung, dikenali, cinta kepada kemewahan boleh membahayakan
hati murid. Pendidikannya juga di ragui kerana dibimbangi peningkatan maqam
pada muridnya dalam perjalanan tariqah di buat kerana guru mempunyai
kepentingan tertentu. Ini amat bahaya kepada murid kerana boleh menyebabkan
mereka angkuh, ilmu secara istidraj dari Tuhan dan boleh membahayakan dirinya
pada ilmu ini. Hal ini banyak berlaku pada ahli tarekah sehingga di lihat
kedudukan dan maqam mereka dalam ilmu tarekah tinggi akan tetapi akhlak, ilmu
dan ubudiyyah mereka amat rendah malah nafsu mereka pun mereka tidak kenal, ini
disebabkan mereka tidak di didik oleh guru yang ikhlas.
4)
Benar
salasilahnya kerana salasilah[1] adalah perkara yang penting. Tanpa salasilah
yang benar, ziir yang di amalkan tidak mempunyai kekuatan untuk membuka hijab
atau mencapai kasyaf dengan Allah SWT. Salasilah adalah sumber barakah untu
mendapat warid atau jazbah.
5)
Masyhur
di kalangan mereka atau rakan seperjuangan. Ini penting kerana ramai guru yang
mempunyai kepentingan dunia melakukan pelbagai dakwaan apabila syeikh mereka meninggal
dunia. Mereka memberitahu murid-murid lain bahawa dia adalah murid kesayangan
guru, orang kanan, pengganti guru dan dia paling tinggi maqam kerohanian.
Malahan bukui ijazah yang hanya boleh disahkan guru, boleh direka-reka.
6)
Tariqah yang di amalkannya adalah tarekah
muktabar dengan kafiat yang betul. Jika ada bersalahan, ia bukan masalah dasar
tetapi masalah rating sahaja.
7)
Tiada
pendakwaan ke atas diri sendiri dan tidak memperlihatkan kehebatan dirinya
seperti mengaku wali, wakil al mahdi dan sebagainya.
8)
Ramai
di kalangan muridnya merasai kemanisan jwa dengan zikir dan makrifah.
9)
Tanda-tanda
Mursyid. Al Allamah Syeikh Abd Qadir Bin Isa berkata, tanda-tanda mursyid ada
beberapa perkara yang perlu diberi perhatian. Antaranya:
1.
"Apabila
kamu bersamanya atau dalam majlisnya, terasa degupan jantung keimanan dan
haruman rohani.
2.
Kamu
dapat melihat bahawa terdapat gambaran keimanan, keikhlasan, ketaqwaan serta
tawadhu’ pada kehidupan ikhwan dan anak muridnya."
(Haqaiq
An Tasauf: Syeikh Abd Qadir Isa, m/s 71)
Ketahuilah
sahabat, sesungguhnya mursyid yang terbaik ialah dia menjadi seorang ayah dalam
mentarbiyah, berwatak guru ketika menghukum dan bagaikan sahabat karib ketika
murid memerlukan.
[1] Salasilah ialah sanad yang
bersambung secara berterusan dari guru dan gurunya menerima dari gurunya.
Demikianlah seterusnya hingga kepada Nabi Muhamad SAW. Kaedah ini sama
sebagaimana method ulama hadis memindahkan hadis-hadis Rasulullah SAW
menggunakan sanad, daripada seorang perawi kepada perawi lan sehingga sampai kepada
Rasulullah SAW. Disiplin ilmu berasaskan sanad sebagai satu asas menjaga sunnah
nabawi dari penyelewengan. Oleh itu, benar perkataan ibn Mubarak: “sanad itu
sebahagian dari agama, tanpa sanad nescaya manusia bebas berkata apa sahaja
yang di ingini.
No comments:
Post a Comment