Ketahuilah,
pembaikan akhlak-akhlak serta corak fikiran manusia bermula dengan proses
pembaikan hati atau jiwa. Ini kerana sekiranya kita mahu mengubati lisan yang
jahat, mengubati mata yang berdosa, fikiran yang banyak berkhayal ataupun
tingkah laku yang jelek maka jika kita ubati satu persatu, ia tidak akan
sembuhkan semuanya. Kadang-kadang kita dapat menyembuhkan tingkah laku, tetapi
lisan kita masih berkata-kata hal yang tidak baik bahkan penuh dusta.
Seseorang
kadang-kadang sikapnya pendiam. Ya, dia pendiam akan tetapi telinga tidak baik.
Ini disebabkan dia tetap gemar mendengar perkataan-perkataan berdosa meskipun
dia tidak suka berkata-kata. Ada juga orang yang tidak suka bercakap dan tidak
gemar mendengar tetapi suka melihat keaiban manusia. Berlaku cercaan di hatinya
jua.
Ketahuilah
sahabat, hal demikian semuanya berpunca dari kotoran jiwa. Oleh itu, kita
menumpukan terus kepada pendidikan hati manusia. Kerana apabila ianya baik,
maka segala pandangan, pendengaran, ataupun lisan akan menjadi baik. Akal jua
dicemari noda. Mereka banyak berfikir tentang takdir Tuhan Maha Bijaksana.
Seolah-olah tidak adil pada tanggapan mereka. Halaman fikiran mereka hanya
sering mengundang ‘persoalan’. Akhirnya mereka sentiasa di bayangi gelisah
dengan bagaimana di sini?, bagaimana di sana?’, ‘andainya aku’,’ andainya dia’.
Mereka langsung tidak yakin dengan janji Maha Pencipta. Lebih jahat lagi,
mereka merasakan lebih berhak dalam merencanakan permulaan dan noktah kehidupan
mereka.
Seorang
doktor yang pakar mengubati punca. Punca masalah di atas kerana kerosakan jiwa.
Bagai penyakit kudis dan jerawat yang menimpa. Kadang-kadang berlaku, setelah
doktor mengubati kudis, timbul pula masalah kulit, lagi terseksa. Doctor pakar
mengenal pasti punca. Penyakit tersebut berpunca dari darah kotor akibat
jangkitan bacteria. Maka si doktor akan membersihkan darah, lalu sembuh
segalanya. Jikalau tidak, sembuh sebentar, minggu hadapan sakit pula. Rawatan
akhlak manusia begitu jua.
Duhai
sahabat, apakah undang-undang bisa merawat perilaku manusia? Ketahuilah,
undang-undang kadang-kadang perlu, akan tetapi ia tidak boleh mengubat jiwa
manuisa. Saya boleh susun undang-undang, kalian tidak dibenarkan bercakap
selama 3 hari. Undang-undang demikian sekadar memasukkan benih dan tindakan
untuk berjaga-jaga. Kalian tiada pilhan selain perlu bertahan sementara.
Benih
tersebut adalah kalimah ketuhanan. Jika jiwa tidak terus di suci sepenuhnya
setelah menjalani tempoh kekangan undang-undang, jiwa akan kembali bermain
watak binatang. Guruku sentiasa berpesan, undang-undang hanya menahan tetapi
tidak menyembuhkan.
Kita
terus kepada bicara penyembuhan. Betapa ramai manusia dilihat baik, memang baik
sebab dia berada di dalam undang-undang. Kita berada di sekolah, dek bimbang dirotan
kita terpaksa berlakon menjadi watak sebagaimana pihak sekolah mahukan. Kita
tiada pilihan. Dewasa kini, pandangan kita melihat tepat bagaimana anak-anak
kampong rosak sebaik sahaja kaki melangkah ke kota metropolitan. Tiada siapa
mampu menghalang kehendak dan segala keinginan,. suasana berbeza ketika berada
di kediaman.
Manusia
juga kelihatan baik kerana dia berada dalam suasana beragama . Namun
sebenarnnya, batin mereka celaka. Selagi jiwa tidak disembuhkan,tidak di ubati,
seandainya keluar sahaja dari tempat yang tersebut, dia menjadi sebaliknya. Hal
demikian kerana sifat mazmumah kembali tiba. Tiada lagi undang-undang bertindak
sebagai penjaga.
Justeru
itu, penyembuhan dari kacamata kesufian, mesti menyembuhkan jiwa. Sesunggunya
kebaikan mnausia tertakluk di jiwa. sebaik-baik jiwa ialah jiwa yang bertaqwa
kepada Maha Esa. Sekiranya di jiwa, ada benih ketakutan kepadaNya, maka dengan
sendiri, berlaku pergaulan di dalam batin mereka iaitu di mana sahaja dia pergi
sekalipun, yang mengawalnya bukan undang-undang atau suasana lagi tetapi
lantaran ketakutan kepadaNya.
Ketahuilah
sahabat, kita mahu melahirkan orang benar ketika bersendirian, benar di mana
sahaja tempat persinggahan. Kerana apa dia benar? Kerana hatinya sentiasa
berhubung dengan Allah, pencipta diri dan segala keindahan. Ini sebenarnya
akidah. Antara Jiwa dan Allah ada hubungan.
Hati
mereka sudah ada takut dan gerun kepada Allah Maha Penyanyang. Mereka sudah
mencapai maqam ihsan. Mencapai ihsan merupakan matlamat perjalanan. Betapa
ramai manusia merasa selesa di lorong akidah dan perundangan. Sebenarnya mereka
tersangkut pertengahan jalan.
Sahabatku,
untuk menggapai ehsan, kita sangat berhajat kepada cahaya. Cahaya yang sudah
lama terpadam di batin kita wajib disinari semula. Cahaya yang dahulunya suci
lantas terpadam disebabkan malam yang berdosa. Kita tidak akan pernah merasai
kebenaran dan kemanisan iman melainkan terlebih dahulu menggapai maqam
ihsan.
SIRI 2.
Jika
tiada ehsan, kita merupakan golongan munafiq setiap waktu, saat dan masa. Hal
ini kerana yang mengawal kita bukan Allah tetapi nafsu kita, akal kita,
masyarakat dan suasana. Sentiasa di lubuk hatinya berbicara,”kalau aku buat
begini, apa tanggapan masyarakat?”.
Segala
kebaikan yang kita lakukan berdasarkan nilai mata manusia. Hakikatnya, kita
menjadi baik kerana nilai pandangan manusia. Semuanya lantaran bimbang di
hatinya,”takut manusia berkata begini, atau begitu”. Bukan dek kerisauan
pandangan Maha Pencipta. Jelas sekali, kita masih tidak terlepas dari kawalan
manusia. Apakah ini sifat seorang hamba?
Kita
juga berbuat kebaikan kerana nafsu kita sendiri. Sukar difahami namun ia
terjadi. Nafsu membisikkan akhlak mulia kerana ia enggan difitnah, tidak mahu
dibenci. Dia bermonolog antara baik dan keji,”Nanti aku di kutuk, nanti orang
tidak hormati aku”. Tanpa menyedari, dia sudah terlanjur melakukan kebaikan
kerana nafsu, kerana Allah tidak sesekali.
Nafsu
sentiasa mencari pujian-pujian manusia supaya manusia mengujarkan dia terbaik
dan sebagainya. Kesimpulan, dia menjadi baik kerana nafsunya. Ia terdesak untuk
memperolehi pujian makhluk dunia.
Potensi
akal semata-mata juga menyebab dia melakukan kebaikan. Akal menilai perkara dan
apa jua keadaan. Biar kita ambil contoh, seseorang berkata kepada kamu,“kamu
tidak menghisap rokok”. Kamu menilai perkara demikian. Kamu mengkaji, lalu
mendapat jawapan bahawa merokok membahayakan kesihatan. Maka, kamu meninggalkan
perkara tersebut bukan kerana Allah tetapi kerana akal fikiran. Sekiranya akal
menilai baik, maka bagi kamu baik meskipun syarak tidak membenarkan. Nyata
sekali, kamu agungkan pemikiran lebih dari Tuhan.
Ada
juga mereka yang belajar dan mendalami ilmu ketuhanan akan tetapi mereka masih
diselubungi sifat mazmumah, perilakunya seolah-olah dunia tidak bertuhan. Kita
melihat mereka tetap melakukan banyak kesalahan. Misalnya, dia mengumpat,
memfitnah dan asyik bercakap keaiban insan malah tidak malu berjalan di lembah
kemaksiatan,“eh, kenapa dia ni.. Masih melakukan perkara demikian? walhal dia
sudah ada secebis ilmu ketuhanan? tak takut Tuhan ke?”
Ketahuilah
sahabat, tempat ketakutan sesungguhnya di hati tidak di akal sebagaimana kita
sangka. Akal, sekadar tempat persinggahan ilmu yang dibicara. Kadang-kadang
ingat biasanya lupa. Daripada akal, ilmu cuba menuju ke hati manusia. Alahai,
hati tidak berfungsi sebaiknya bagaikan alat yang tiada daya. Bagaimana ia bisa
bergetar kepada Allah. Zikir Allah dilaungkan, tetapi kita kalah dengan
kerdipan mata. Tertidur sahaja.
Duhai
sahabat, apakah kesan kalau hadir Allah di hati mereka? sekiranya Allah di hati
mereka, mereka menjadi hamba yang takut dan tiada lagi syak kepada Allah Maha
Kuasa.
Berkata
Syeikh ibn Madyan di dalam hikam beliau. Adakah seseorang dikatakan alim
padahal hati tidak gerun kepada Allah? Dan adakah seseorang dikatakan jahil
sedangkan dia amat takut kepada Allah.
Ya
sahabat, adakah dia ilmuan? Oh orang alim, ilmu banyak, perbahasan tinggi
tetapi sesekali dia tidak takut kepada Allah. Suka penulis ulangi perkataan
syeikh ibn madyan,”adakah orang ini takut kepada Allah?”. Kerana syarat ilmuan,
jika benar ilmu membasahi lidah dan jiwa, pasti dia akan takut kepada Alllah.
Sekiranya ilmu meresap di batin mereka, sebetulnya wajah mereka berpaling dari
dunia. Mata mereka sempit memandang pesona duniawi terpesona keluasan nikmat
akhirat.
Sahabatku,
jika ilmu ketuhanan belum meresap di jiwa kita, ia bermakna Nur Allah juga
belum menembusi hati kita....
No comments:
Post a Comment