Dan (ingatlah) Aku tidak
menciptakan jin dan manusia melainkan untuk
mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku. ( Ayat 56 : Surah
adz-Dzaariyaat )
Setiap makhluk yang
diciptakan Tuhan dilengkapkan-Nya dengan fitrah. Fitrah menerbitkan bakat dan
keupayaan semulajadi yang membolehkan setiap kejadian itu berfungsi menurut
kejadiannya. Fitrah matahari mengheret matahari untuk bergerak pada satu
landasan sambil mengeluarkan cahaya yang mengandungi tenaga yang diperlukan
oleh kejadian di bumi. Haiwan, tumbuh-tumbuhan, galian dan lain-lain semuanya
mempunyai fitrah masing-masing dan setiap satunya bergerak menurut peraturan
fitrahnya. Di antara semua kejadian, manusia dikurniakan fitrah yang paling
sempurna kerana manusia berkewajipan memerintah dan mentadbir sekalian makhluk.
Malaikat sendiri tunduk kepada manusia. Malaikat yang menguruskan bidang
penglihatan tidak menghalang manusia menggunakan penglihatan matanya sekalipun
yang dilihat olehnya itu diharamkan oleh Allah s.w.t. Malaikat yang menjaga
nyawa tidak mencabut nyawa itu sekalipun manusia melakukan kejahatan dan kedurhakaan
kepada Allah s.w.t.
Fitrah
manusia merupakan sebaik-baik persediaan dalam melaksanakan tugas-tugas
kehambaan kepada Allah s.w.t. Melakukan ketaatan kepada Allah s.w.t dan
menguruskan kehidupan di bumi merupakan kewajipan manusia. Dalam melaksanakan
hal yang demikian itu fitrah manusia dikurniakan sesuatu yang sangat luar biasa
iaitu keupayaan untuk membuat pilihan. Hanya manusia dan jin yang memiliki
keupayaan memilih. Makhluk lain tidak diberikan bakat tersebut. Maknanya fitrah
manusia bukan sekadar berperanan dalam mentadbir penghidupan menurut tabiat
semulajadi kemanusiaan malah lebih penting lagi ia adalah persediaan buat
manusia melakukan kehambaan (ubudiah) terhadap Allah s.w.t.
Pancaindera dan fikiran
bergabung di dalam mendapatkan maklumat mengenai perkara yang zahir. Maklumat
yang diperolehi dengan cara ini boleh dikembangkan oleh akal fikiran dengan
menggunakan hukum logik dan formula-formula yang dapat disusun oleh akal
fikiran. Kebolehan berfikir yang dihasilkan oleh fitrah manusia mampu membawa
manusia meneroka segala bidang lahiriah seperti sains, teknologi maklumat,
matematik, astronomi, kedoktoran, pentadbiran negara dan lain-lain. Sempadan
bagi akal fikiran adalah logik. Ia tidak mampu mengolah sesuatu yang telah
keluar daripada daerah logik.
Apa yang
Tuhan ajarkan kepada Adam a.s (dan manusia sekaliannya) bukan sekadar
penggunaan akal fikiran. Apabila fitrah sampai kepada kemuncak kekuatan
berfikir yang dimilikinya iaitu apabila hukum logik gagal memberi huraian maka
fitrah beralih kepada bakat keduanya iaitu ilham. Bidang ilham sesuai untuk
diterokai oleh mereka yang fitrahnya bebas daripada hukum logik, iaitu tarikan
anasir alam, pengaruh kebendaan dan hawa nafsu.
Bila
hati sudah berjaya melepaskan diri daripada kongkongan kebendaan dapatlah ia
masuk ke dalam bidang ilham yang berada di sebalik alam kebendaan. Ilham
membuka kefahaman tentang unsur ghaib yang mempengaruhi perjalanan kehidupan
yang zahir. Ilham boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu ilham ahli falsafah
dan ilham ahli sufi (ahli kerohanian).
Fitrah tidak mengaku kalah
pada tahap ilham. Ia maju lagi meneroka lebih tinggi dengan menggunakan
bakatnya yang ke tiga iaitu kasyaf. Kasyaf adalah terbukanya perkara ghaib
kepada alam perasaan dan penyaksian mata hati. Apa yang difikirkan dan ditemui
melalui ilham dapat dirasakan atau disaksikan melalui kasyaf. Bidang kasyaf
membuka perkara yang tersembunyi disebalik yang nyata dan juga membuka bidang
alam ghaib yang tidak dapat dipandang dengan mata, tidak dapat difikirkan dan
dikhayalkan dan terkeluar dari medan logik. Bidang kasyaf memungkinkan
seseorang memperolehi pengetahuan tentang alam rohani seperti Alam Jin, Alam
Barzakh, syurga dan neraka. Kasyaf boleh meneroka lebih jauh kepada suasana
yang dinisbahkan kepada ketuhanan. Suasana ketuhanan yang dibukakan kepada ahli
kasyaf adalah sebagai perkenalan dari Tuhan kepada hamba. Oleh kerana Tuhan
adalah: “
” maka suasana yang dinisbahkan kepada
ketuhanan atau diibaratkan kepada Tuhan yang dibukakan kepada ahli kasyaf adalah
dalam bentuk misal, ibarat atau penyifatan. Suasana misal yang disaksikan itu
menanamkan kefahaman tentang Tuhan yang tidak boleh dimisalkan.
Pengetahuan yang diperolehi
secara fikiran dan ilham dipanggil makrifat (pengenalan) secara ilmu.
Pengetahuan yang diperolehi secara kasyaf pula dinamakan makrifat secara zauk
atau penyaksian mata hati. Apabila kasyaf sampai kepada kemuncak penyaksiannya
maka tiada apa lagi yang dapat disaksikan. Kasyaf pada tahap ini hanya
merasakan dengan penuh yakin tanpa menyaksikan tentang Wujud Tuhan yang tanpa
misal, tanpa sifat, tanpa ibarat dan tidak boleh dikatakan apa-apa kerana Allah
s.w.t adalah :
Kasyaf tidak tahu menyebut
Allah s.w.t sebagaimana Dia mahu disebut. Kasyaf tidak tahu menceritakan Allah
s.w.t sebagaimana yang Dia mahu diceritakan. Kasyaf tidak berupaya
memperkenalkan Allah s.w.t sebagaimana Dia mahu Diri-Nya dikenali. Kasyaf juga
tidak tahu bentuk pengabdian yang Allah s.w.t mahukan dari hamba-Nya. Kasyaf
tidak dapat mengajar manusia cara menyembah Allah s.w.t. Jadi, fitrah manusia
dengan segala bakat-bakatnya tidak dapat membuka Kebenaran Hakiki mengenai
Allah s.w.t. Dalam soal ini fitrah sampai kepada keadaan mesti tunduk, patuh
dan taat dengan seluruh penyerahan kepada Allah s.w.t dan menyatakan hajat
kepada bimbingan yang langsung daripada-Nya serta bermohon agar Dia sendiri
membuka Yang Haq itu.
Hanya Allah s.w.t boleh
menyatakan apa yang Dia kehendaki. Hanya Dia yang berhak menentukan cara
pengabdian dan penyembahan kepada-Nya. Hanya Dia yang mampu memperkenalkan
Diri-Nya sebagaimana yang Dia mahu. Dalam perkara ini manusia tidak ada pilihan
melainkan berhajat kepada WAHYU yang datang dari Allah s.w.t sendiri bagi
menghakimkan fikiran, ilham dan kasyaf. Kebenaran yang dikatakan oleh wahyu
itulah yang kebenaran sejati, yang paling benar, tidak boleh dicabar oleh
fikiran, ilham dan kasyaf. Tugas fikiran, ilham dan kasyaf adalah membuktikan
kebenaran wahyu bukan mencari kebenaran yang lain daripada itu.
Kesempurnaan yang paling
sempurna itu pun tetap tunduk kepada hukum Allah s.w.t iaitu berhajat kepada
jawapan dan bimbingan yang langsung daripada-Nya, tidak mampu diteka oleh akal,
tidak mampu dihurai oleh ilham dan tidak mampu disuluh oleh kasyaf walaupun
kesemua bakat-bakat tersebut berada di dalam kesempurnaan. Apabila Allah s.w.t
mendatangkan jawapan dengan wahyu-Nya baharulah hilang segala kesamaran dan
kekusutan dan tersingkaplah hijab yang menutupi Yang Haq! Fikiran, ilham dan
kasyaf wajib akur dengan apa yang wahyu kata kerana wahyu itulah Kalam al-Hak.
Roh Insan adalah cahaya dan
nafsunya adalah kegelapan yang membungkus cahaya itu. Kaum sufi mengadakan
latihan untuk menghalau kegelapan nafsu dan memancarkan cahaya roh. Jika
tumpuan kepada Allah s.w.t dilakukan dengan penuh kekhusyukan disertai oleh
penyerahan kepada-Nya dan penyerapan dalam-Nya dengan cara yang betul, akan
muncullah daya dan upaya yang menghalau kegelapan untuk memberi laluan kepada
cahaya yang terang benderang.
Bukanlah
pengetahuan (ilmu) dan pengenalan (makrifat) yang menandakan seseorang itu
sudah sampai ke penghujung jalan. Selagi ada ilmu dan makrifat selagi itulah
jalan belum tamat. Tanda seseorang itu sampai ke peringkat akhir adalah apabila
tidak ada lagi pengetahuan dan tidak ada juga makrifat, kedua-duanya mengaku kalah
di hadapan Allah s.w.t. Apa yang ada hanyalah kejahilan hakiki. Tidak ada lagi
pendapat tentang Tuhan juga tidak ada walau satu bentuk pun pengenalan
mengenai-Nya. Pada ketika itu hamba dengan segala kerendahan hatinya mengakui
bahawa tidak ada sesiapa yang mampu memecahkan benteng keperkasaan-Nya yang
melindungi keesaan-Nya. Pengetahuan sebenar tentang Tuhan adalah tidak tahu.
Pengenalan sebenar tentang Tuhan adalah tidak kenal. Setinggi-tinggi ilmu dan
makrifat yang boleh dicapai adalah pengakuan bahawa hanya Dia yang kenal
Diri-Nya. Abu Bakar as-Siddik yang sentiasa benar telah mengatakan: “Maha Suci
Tuhan yang tidak mengadakan jalan untuk Dia dikenali melainkan memberi kita
kesedaran dan pengetahuan yang Dia tidak mungkin dikenali”.
Kasyaf tahap tertinggi
hanyalah pengalaman rasa tanpa penyaksian tentang hal ketuhanan itu. Pengalaman
rasa atau zauk tanpa penyaksian membawa sufi bermakrifat tentang Allah s.w.t
yang Maha Esa, tiada sesuatu yang menyerupai-Nya. Makrifat cara begini
menanamkan kefahaman yang tidak mampu dihuraikan.
Penghuraian yang lengkap
tentang Allah s.w.t hanya terdapat dalam wahyu. Apa yang diterangkan oleh wahyu
tentang Allah s.w.t dapat difahami oleh seseorang manusia menurut tahap
pemikiran, ilham dan kasyafnya. Orang yang mempunyai ke tiga-tiga bakat-bakat
fitrah itu secara sempurna akan mengenal Allah s.w.t dengan sempurna. Wahyu
menerangi kasyaf, kasyaf menerangi ilham dan ilham menerangi fikiran. Nur wahyu
yang menerangi kasyaf, ilham dan fikiran itu membuka simpulan pada lidah
sehingga lidah boleh berucap dengan fasih tentang Allah s.w.t, menurut kadar
yang Dia izinkan.
Apabila sekalian bakat-bakat
fitrah itu sudah disinari oleh nur wahyu baharulah fitrah kemanusiaan itu
melonjak kepada fitrah Muslim. Manusia yang fitrahnya belum mencapai tahap
fitrah Muslim, walaupun pintar menggunakan akal namun, dia masih belum
bersesuaian dengan kehendak Allah s.w.t. Daya nilai fitrah manusia banyak
bersesuaian dengan daya nilai fitrah Muslim dalam bidang akhlak tetapi tidak
dalam bidang ketuhanan. Kebenaran yang sejati berada pada fitrah Muslim. Apa
yang dinilaikan baik oleh fitrah manusia jika bercanggah dengan penilaian
fitrah Muslim, maka fitrah manusia mesti akur dengan kebenaran fitrah Muslim.
Orang Islam yang bijak sekalipun tidak akan dapat melihat hikmah di sebalik
suruhan dan tegahan agama, sekiranya fitrahnya tidak naik kepada tahap fitrah
Muslim atau pun jika akalnya enggan tunduk kepada kebenaran yang dinyatakan
oleh wahyu. Apabila fitrah manusia mencapai tahap fitrah Muslim, akan ujudlah
penyerahan yang sejati kepada Allah s.w.t, tanpa hujah dan tanpa takwil. Dia
akan tunduk kepada peraturan Allah s.w.t yang dibawa oleh Rasul-Nya. Dalam
jiwanya akan lahir keghairahan beragama. Dia akan cemburu jika Allah s.w.t,
Rasulullah s.a.w, al-Quran dan agamanya dipersendakan apa lagi kalau
dikhianati.
Semua bakat-bakat fitrah
mestilah menjadi Muslim. Akal fikiran menjadi Muslim, ilham menjadi Muslim dan
kasyaf menjadi Muslim. Bila semua bakat itu sudah menjadi Muslim, akan
bercahayalah Roh Islam seseorang itu. Roh Islam akan hanya mengeluarkan yang
Muslim, tidak ada percanggahan dengan Islam. Roh Islam yang paling sempurna
adalah Roh Nabi Muhammad s.a.w. Jibrail a.s membacakan wahyu dan Roh Islam Nabi
Muhammad s.a.w mentafsirkannya. Apa yang baginda s.a.w tafsirkan menepati apa
yang wahyu maksudkan, tanpa sedikitpun percanggahan. Jika mahu melihat al-Quran
dalam rupa manusia, maka Nabi Muhammad s.a.w adalah ‘al-Quran’ yang hidup,
berkata-kata dan bergerak dalam daerah kehidupan manusia. Selain Nabi Muhammad
s.a.w darjat persamaan dengan wahyu itu bertingkat-tingkat menurut darjat akal,
ilham dan kasyaf masing-masing. Fikiran, ilham dan kasyaf sufi bukanlah satu
sumber ilmu yang menyamai wahyu atau pun bebas daripada wahyu. Bakat-bakat
tersebut hanyalah alat untuk mentafsirkan wahyu yang disampaikan oleh
Rasulullah s.a.w mengenai sesuatu perkara yang diimani. Bakat-bakat tersebut
walaupun boleh digunakan sebagai alat bagi menterjemah wahyu tetapi ia bukanlah
secara sempurna. Ia berkedudukan seperti ijtihad para mujtahid yang mungkin
benar dan mungkin silap.
Guru
yang arif akan membimbing muridnya supaya melepasi peringkat-peringkat zauk
sehingga sampai kepada penghujung jalan yang tenang dan damai. Murid yang sudah
melepasi peringkat jazbah dan kembali kepada kesedaran kemanusiaan biasa akan
menyedari akan kekeliruan yang muncul dalam fahamannya sepanjang perjalanannya.
Dia bertaubat daripada pegangan yang lalu. Kini dia menyaksikan satu kebenaran
sahaja iaitu kebenaran kehambaan kepada Allah s.w.t. Manusia dan jin diciptakan
untuk mengabdikan diri kepada-Nya, bukan untuk bersatu dengan perbuatan, sifat
atau wujud-Nya. Fahaman yang keluar dari ilham dan kasyaf sufi sekiranya
menyalahi syariat wajiblah ditolak.
Perlu diingatkan bahawa
fikiran, perasaan, bahasa, perkataan, istilah, ungkapan, ibarat dan misal
semuanya adalah makhluk, iaitu sesuatu yang termasuk di dalam ciptaan Tuhan,
baik secara nyata atau abstrak. Apa yang Tuhan ciptakan tidak ada kekuatan
untuk memperihalkan tentang Tuhan. Apa sahaja yang terlintas dalam fikiran dan
perasaan, yang terucap oleh perkataan dan bahasa, yang digambarkan sebagai
ibarat, misal dan sifat, semuanya bukanlah Allah s.w.t. Apa juga istilah yang
digunakan semuanya juga bukan Allah s.w.t. Ahadiyyah, Wahdat dan Wahadiyyah
bukanlah Allah s.w.t. Tiada kenyataan, kenyataan pertama, kenyataan ke dua dan
kenyataan ke tiga semuanya bukanlah Allah s.w.t. Zat, sifat, asma’ dan af’al
semuanya bukanlah Allah s.w.t. Roh Kudus, Roh Idhafi dan Roh Rabbani bukanlah
Allah s.w.t. Alam Lahut, Balhut dan Jamhut bukanlah Allah s.w.t. Alam Ghaibul
Ghuyub, Alam Ghaib, Alam Kabir dan Alam Saghir bukanlah Allah s.w.t. Alam Arwah
dan Alam Misal bukanlah Allah s.w.t. Alam Malakut dan Alam Jabarut bukanlah
Allah s.w.t. Semuanya, sekaliannya, yang beribu-ribu lagi istilah dan perkataan
yang digunakan adalah sesungguhnya dan sebenarnya bukanlah Allah s.w.t. Semua
itu hanyalah perihal tentang keadaan Allah s.w.t, kesucian Allah s.w.t,
kebesaran Allah s.w.t, kebijaksanaan Allah s.w.t, keindahan Allah s.w.t,
kekayaan Allah s.w.t, cahaya Allah s.w.t, kenyataan Allah s.w.t dan sesuatu
tentang Allah s.w.t tetapi bukanlah Dia.
Dan bagi Allah jualah misal
(sifat) yang tertinggi, dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (
Ayat 60 : Surah an-Nahl )
Dia yang mengajarkan dan
mengizinkan manusia memanggil-Nya Allah dan berbagai-bagai nama yang baik-baik.
Dia juga mengizinkan manusia mengatakan bahawa Dia Mendengar, Melihat,
Berkuasa, Hidup, Berkehendak, Berkata-kata dan Mengetahui. Manusia hanya perlu
beriman kepada-Nya dan katakan apa yang Dia izinkan untuk dikata. Keizinan
memperkatakan tentang Diri-Nya yang diberikan-Nya melalui al-Quran adalah
kebenaran yang sejati. Kebenaran yang datang daripada Allah s.w.t kepada Rasulullah s.a.w itulah yang paling
benar. Kebenaran yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w kepada umat manusia
itulah kebenaran yang tetap benar. Sebab itu tidak ada kebenaran yang melebihi
kebenaran syariat. Kebenaran Hakiki hanya perlu diimani, dipercayai. Sebelum
sampai kepada Kebenaran Hakiki ditemui kebenaran melalui fikiran, ilham dan
kasyaf. Kebenaran yang diperolehi secara logik, dalil dan penyaksian hati
adalah bayangan kepada Kebenaran Hakiki yang “Tiada sesuatupun yang sebanding
dengan-Nya”. Jadi, walaupun diberikan-Nya keizinan untuk menyebut-Nya dengan
berbagai-bagai nama dan menyifatkan-Nya dengan berbagai-bagai sifat namun,
manusia berkewajipan mengawasi iktikad akal dan hati agar benteng “Tiada
sesuatupun yang sebanding dengan-Nya” tidak dirobohkan oleh akal dan hati.
Logik, dalil dan penyaksian hanyalah kenderaan untuk sampai kepada beriman
dengan Yang Hakiki.
Yang Awal, Yang Akhir, Yang
Zahir dan Yang Batin adalah Yang Sama, Yang Esa. Tidak ada perbezaan dan
perpisahan di antara Kudrat (kuasa)-Nya dengan Iradat (kehendak)-Nya. Yang
Menghidupkan adalah Esa dengan Yang Mematikan. Apabila dua sifat yang pada
logiknya dipandang bertentangan sudah berada dalam suasana harmoni, iaitu
suasana as-Salam (Yang Mensejahterakan), sesungguhnya seseorang itu telah
menyaksikan Yang Hakiki, yang tidak bertentangan Awal-Nya dengan Akhir-Nya dan
Zahir-Nya dengan Batin-Nya. Pandangan yang demikian dikatakan melihat Allah
s.w.t pada setiap waktu, ruang dan keadaan. Inilah sifat orang yang benar-benar
mengenal Tuhan.
Fikiran,
ilham dan kasyaf manusia bertingkat-tingkat. Oleh itu fahaman, kepercayaan dan
pegangan mereka juga berbeza-beza mengenai keunikan dan kemutlakan Tuhan dan
sifat Tuhan yang tidak mampu dihurai oleh akal fikiran. Orang yang mencari
Tuhan dengan menggunakan akal fikiran akan jatuh ke dalam salah satu golongan.
Golongan pertama menjadi gila. Golongan ke dua menjadi ateis (tidak percaya
kepada kewujudan Tuhan). Golongan ke tiga mengaku kalah dan menyerah. Orang
yang mencari Tuhan melalui ilham adalah golongan ahli falsafah dan sebahagian
daripada golongan sufi. Ahli falsafah tertarik dengan sifat kesempurnaan Tuhan
dan ahli sufi asyik dengan sifat keelokan Tuhan. Sufi yang lebih maju mencari
Tuhan dengan kasyaf mereka dan mereka temui bayangan Tuhan. Sufi yang menyaksikan
bayangan Tuhan banyak mengeluarkan pendapat yang ganjil-ganjil tentang Tuhan.
Sufi yang dapat melepasi peringkat bayangan akan menjadi seperti ahli fikir
golongan ke tiga yang tunduk, menyerah dan beriman. Pengakuan terhadap kedaifan
dan kejahilan diri merupakan pintu kepada penyerahan (keislaman) yang sejati
yang membawa kepada mengenal Yang Hakiki sebagaimana yang diajarkan oleh
Rasulullah s.a.w. Oleh sebab itulah sufi yang arif bersepakat dengan orang alim
yang benar. Titik pertemuan mereka adalah syariat yang menggabungkan yang zahir
dengan yang batin.
No comments:
Post a Comment