Monday, October 22, 2012

KITAB TOK KU PALOH (BAHAGIAN 2)

Bahagian 2

Bismillahhirrohmanirrohim

Ini pasal menyatakan kiblat orang sembahyang itu 3 perkara:-
1)  Adapun kiblat tubuh itu atau kiblat dada itu kaabah, maka segala orang yang sembahyang hendaklah mengadapkan kiblat ini. Jikalau tiada kiblat ini maka tiada sah sembahyangnya. Maka hendaklah dadanya, segalanya anggotanya, urat, daging, darah, tulang semua segala anggotanya sebab difardhukan oleh Allah Taala segala orang Islam mengadapkan dia maka sah sembahyangnya.
2)  Kiblat Hati: Adapun kiblat hati itu kepada tuhan Kaabah Allah maka hendaklah kita iktikadkan Allah Taala tiada di kanan, tiada di kiri, tiada di hadapan, tiada di belakang, tiada di atas, tiada di bawah bahkan tiada ditentukan di suatu tempat ia jua melainkan meliputi alam sekelian (Ahadon Shomadan) seperti firman Allah (Wallahhumuhithom Anil alamin) ertinya: Allah meliputi alam sekelian. Firman Allah lagi (Wahuwa ma’akum A’innama Kuntum) ertinya: Allah jua suatu kata barang di mana saja kamu berada adalah tuhan kamu, jikalau demikian itu nyata bahawa Allah itu tiada ditentukan akan tempat kepadanya. Suatu tempat tetapi ia hadir jua. Maka keadaan demikian itu iktikad kita inilah yang dikehendaki hati kita.
3)  Kiblat nyawa: Adapun kiblat nyawa itu pula sentiasa ia tiada bercerai dengan tuhannya kerana anugerah oleh tuhannya. 7 sifat iaitu hayat dihantarkan kepada nyawa kita maka hiduplah dengan yang hidup maka dihantar pula ilmu kepada hati kita maka tahulah kita dengan yang tahu, maka dihantar pula kudrat kepada anggota kita maka kuasalah kita dengan kuasanya, maka dihantar pula iradat kepada nafsu kita jadi berkehendaklah kita yang berkehendaknya. Maka dihantar pula Samak kepada telinga kita maka mendengarlah kita dengan yang mendengarnya, maka dihantar pula Basar kepada mata kita maka melihatlah kita dengan melihatnya maka dihantar Kalam kepada kita maka berkata-katalah kita denagn berkata-katanya. Maka ditakyinkan kepada iktikad kita yang berkata-kata inilah Allah Taala. Apabila engkau ketahui hal yang demikian maka hendaklah engkau ketahui fanakan dirimu itu segala perbuatanmu itu di dalam Af’al Allah semata-mata maka hapuslah, karamlah, lenyaplah sifat itu di dalam sifat Allah. Maka sifat Allah semata2 tiada sekali2 sifat kita, maka hapuskanlah zat sifat kita di dalam zat Allah. Biarlah tinggal zat Allah semata2 kerana kita tanah kembali kepada Adam sedia kala. Maka kata olehmu (Allah Hu Akhbar) itulah bernama sembahyang orang (KhasulKhas) namanya maka peroleh makam fana jati dan makam Tabdul Kalam Allah. Jikalau tiada demikian maka tiada sah sembahyangnya maka tiliklah sembahyangnya. Ia menyembah huruf dan suara dan menyembah bayang yang Esa. Maka sempurnalah ibadatmu dan amalan mu itu kepada Allah Taala kerana inilah dinamakan sembahyang. Hai saudaraku, ketahuilah olehmu akan sempurna sembahyang itu tiada sah sembahyang itu tiada niat, dan ikhlas, melainkan dengan hati dan tiada diterimanya hati itu dengan ilmu dan takyin. Adapun erti hati itu Ikhlas ilmu dan makrifat itu ialah rohani, maka ketahuilah olehmu bahawa sekelian perbuatan itu dengan niat dan tertib. Tertib itu daripada Qasad dan Qasad tertib itu daripada hati yang tatif iaitu rohani. Adapun cita2 terdahulu daripada niat dan Qasad itu pula 3 bahagi:

1)      Qasad nafsu
2)      Qasad kiblat
3)      Qasad roh
Adapun Qasad roh di dalam rahsia adapun tatkala berdiri sembahyangnya itu maka kita hapuskan dan lenyapkan perbuatan kita di dalam af’al Allah, maka tinggallah af’al Allah semata2 dan kudratnya.  Maka kata olehmu Allah Hu Akhbar makam hanaak jati dan makan pana mikraj mikraj tabdul dan makam Islam maka peroleh lazat dan citarasa baginya.
Ketahuilah olehmu bahawasanya jalan kepada Allah Taala itu 4 jalan:
1)     Jalan Syariat
2)     Jalan Tarikat
3)     Jalan Hakikat
4)     Jalan Makrifat
Adapun syariat itu kata2 nabi2, Tarikat itu perbuatan Nabi, Hakikat itu tempat kediaman nabi, Makrifat itu ialah rahsianya. Adapun istana syariat itu lidah, Istana tarikat itu hati, Istana Hakikat itu nyawa, Istana Makrifat itu kelakuan Nabi. Meliputi dengan semata2 sekelian alam inilah dinamai jalan yang 4 itu. Maka hendaklah kita ketahui dan kenal dengan hatinya. Bermula syariat itu kerja tubuh, tarikat itu kerja hati, hakikat itu kerja nyawa dan makrifat itu kerja rahsia.
Soal     :  Jika ditanya orang apa dijunjungan Islam?
Jawab  : Adapun di junjung oleh Islam itu Titah yang 4 bahagi:
1)     Syariat yang di junjung oleh anggota Islam
2)     Tarikat di junjung oleh hati Islam
3)     Hakikat di junjung oleh nyawa Islam
4)     Makrifat itu di junjung oleh orang yang mengetahui Islam yang 4
Maka inilah orang yang dinamakan (Sho Fi Daari) ertinya hidup kepada 2 negeri maka orang inilah dinamakan orang segala orang yang arif (Ya Allahi Khasu Khass) ertinya pilihan dan mukmin shodiq mukmin yang sebenar maka inilah yang dikatakan bergantung pada tali Allah. Allah yang tiada berputus musyahadah dan muqabalah dan muraqabah dengan hak Allah Taala daripada Aadam kepada ujudnya. Daripada ujud kepada aadamnya tiada bercerai tiada bertemu tiada lain daripadanya. Dan lagi Allah Taala menjadikan sembahyang seperti nabi Ahmad Muhammad pun namanya. Maka Ahmad itu 4 huruf Alif, Ha, Mim, Dal, maka berdiri itu seperti Alif, rukuk itu seperti Haa, Sujud seperti Mim, duduk seperti Dal, demikian 4 itu.
Adapun tubuh manusia itu yakni tubuh Adam alai hissalam. Asal kejadian dari 4 anasir tanah, air, api dan angin. Adapun tanah itu tempat nyawa ujud Allah yang bernama Hakim ertinya yang tahu pada hukumnya. Adapun air itu tempat nyata ujud Allah yang bernama Muhyi yag yang hidup. Angin itu tempat nyata ujud Allah yang bernama Qaiyum ertinya yang kuasa. Api itu pula tempat nyata ujud Allah yang bernama Aazim. Maka hendaklah ditilik dan dilihat kamil mukamil itu seperti memilik ia kepada bercerai maka ia melihat berhimpun 4 itu kepada insan maka ia menilik kepada insan dilihat dengan mata hati pada insan ujud Allah yang bernama Allah inilah isyarat hadis nabi (Man nazara ila Sai in Walam yarallah fi fahuwa batiun). Barangsiapa memilik kepada sesuatu tempat tiada dilihat Allah pada maka iaitu batal. Inilah arif kamil mukamil tiada berputus dirinya, hatinya, nyawa, dan rahsianya itu, berkehendak kepada yang bernama Allah.
Adapun diri kita 2 bahagi:
1)     Diri berdiri
2)     Diri terperi
Maka berdiri itulah sifat kehambaan yang jadi daripada 2 ibubapa kita asal daripada mani, tatkala masuk ke dalam rahim ibu 40 hari, nutpah namanya. Genap 80 hari Alaghah namanya ertinya Darah berkumpul. Genap 120 hari Mudqah namanya ertinya daging tiada bertulang. Kemudian daripada manusia dirupakan Allah Taala akan dia yang kehendaki merupakan dia dan tanah sempurnalah kejadiannya. Maka dititahkan nyawa masuk ke dalam dengan dikehendaki, dan apakala masuk nyawa kedalam ibunya maka dikeluarkan Allah daripada perut ibunya kepada alam wasitah seperti orang yang telah jaga dari tidurnya. Maka dilihat tiada lagi rupa yang telah dilihatnya maka ia pun menangis. Sebab suaranya itulah bernama insan. Tatkala ia tahu menangis Muhammad namanya tatkala inilah dijadikan Allah (Ahlil Sunnah Waljamaah), Tatkala ia tahu menyusu (Sipiah namanya), tatkala ia tahu berkata-kata kitab namanya. Kerna tatkala itu nyata rupa semasa dalam kandungan ibunya inilah yang dikenalnya itu, tatkala ia pandai meniarap Hanafi namanya, tatkala ia tahu duduk Malik namanya, tatkala tahu berdiri Hambali namanya, tatkala ia boleh merangkak Syafie namanya. Inilah jalan aman yang 4 itu, dijadikan Allah Taala tatkala dalam peliharaan ibubapa tahu berlari Shorih namanya. Kerana tatkala itu suatu pun tiada menkhabarkan diri ada kelebihan didalam rahim ibunya. Maka tatkala sudah cerdik boleh berjalan berlari, pandai berkata2 maka tatkala itu leka ia dengan dunia dan lupa ia akan dirinya. Maka masuklah ke dalam dunia ini hilanglah ilmu itu menunjukkan diri kita yang terperi itu Araad jua. Segala guna yang ada ini tiada kekal ia pada kedua masuk dan kurang itu 1 alam jasmani jua bukan alam rohani kerana alam jasmani itu tempat nyata alam rohani, ertinya (alam jasmani, alam rohani) maka telah ketahui bahawasanya keadaan kita insan bahawasanya alam rohani itu tetap selama2nya Tiada berubah, tiada kurang daripadanya. Inilah diri kita dengan terperi dengan segala peri mulia. Adapun diri terperi itu tiada makan, tiada minum, tiada beristeri, tiada beranak, tiada beribu, tiada tidur, tiada mati, maka diri kita inilah dikurniakan Allah Taala sifat 2 x 7.
Maka dengan sifat inilah diri berdiri itu umpama perahu diperintah oleh nakhodanya. Masing2 perahu masing2 nakhodanya. Adapun sifat 2 x 7 dikurniakan Allah Taala kepada roh iaitu sifat Ma’ani dan sifat Maknawiyah itulah dikurniakan Allah Taala roh kita supaya kuasa memerintah jasad kita. Semata2 wayang kulit, tiada yang empunya perintah melainkan dengan perintah Tok Dalang jua. Dan roh adalah umpama menutup dalang itu jikalau tiada pesawatnya. Nescaya tiada akan zahir hikmatnya memandang pesawat itu. Maka hendaklah Makrifat yang tahkik kerana dalang itu tiada bercerai dengan wayang dan wayang itu tiada bercerai dengan dalangnya. Seketika juapun, jikalau bercerai escaya binasalah wayang itu. Demikianlah juga keadaan hamba denagn Tuhan. Sentiasa tiada bercerai daripada asal datang kepada Abda’ inilah firman Allah. (Wahuwa Maakum Anama kuntum ) ertinya Allah serta kamu barang dimana kamu. Dan martabat Sani pun serta kita maka Allah Fardhukan kita pandangan jangan lalai serta hamba dengan tuhan daripada azali datang kepada Abda’, kemudian daripada itu ketahui olehmu akan nama Allah akan nama Allah dan Muhammad. Adapun nama Allah ini 4 huruf iaitu Alif, Lam, Lam Haa dihimpun (Allah). Demikian suatu Allah dan lagi insan pun 5 jari kelingking huruf alif, jari manis huruf lam, dan jari tengah huruf lam akhir dan telunjuk dan ibu jari itu huruf haa. Demikianlah suatu Allah pada jari tangan kiri kanan dan kaki kiri kanan itu jua huruf insan itu nama (Allah) dan nama rasullullah kerana firman Allah di dalam hadis Qudsi iaitu jasmani insan.
Tubuh manusia, nafsu, hati, nyawa, melihat, lidah, tangan, kaki semuanya itu aku nyatakan bagi diriku maka tiada insan lain daripada aku dan tiada aku lain daripadanya. Maka sebenar2 insan itu Muhammad. Maka Allah Subhanawataala itu tajalilah ia kepada insan itu seperti firmannya (Al insanin siri waana sirrhu) ertinya: insan itu rahsiaku dan rahsia aku rahsianya. Lagi (Al insannu sirri wana sirri wasifatu la qairuh) ertinya: insan itu rahsiaku dan sifatnya sifatku tiada lain daripadaku. Demikian kemuliaan insan kepada Allah Taala maka hendaklah ketahui keadaan rahsia Allah itu jikalau tiada ketahui nescaya di dalam dosa yang amat besar seperti sabda nabi (Ujuduka zambuu la yuqasabihi zambun) ertinya: Adamu rasanya yang sebagai denagn dia rasa sentiasa rasa engkau, engkau di dalam rasanya.
Di dalam kebaktian sekelian pun kerana kebaktian jikalau tiada ilmu maka tiada sempurnalah kebaktian kepada Allah Taala kerana ini sabda nabi (Al ilmu rohu wal amal jasad) ertinya: Ilmu itu nyawa dan amal itu tubuh yakni jikalau tiada nyawa maka tiada dapat tubuh itu bergerak. Demikianlah kebaktian pun jika tiada dengan tiada sempurnanya. Adapun nama Muhammad itu pada tubuh kita ada 4 huruf mim, haa, mim, dal. Adapun kepala kita huruf mim, tangan kita huruf haa, pinggang itu huruf mim akhir dan peha kedua itu huruf dal. Demikianlah di dalamnya. Tiada lain daripada nama Allah dan nama Muhammad maka tiliklah nyata2 dengan memohonkan kerana Allah Taala tuhan yang sebenar2nya.
Adapun rahsia itu tersembunyi nyawa, nyawa dan rahsia tersembunyi pada tubuh maka inilah (Tanzil) yakni pandangan turun pada taqwa. Yakni pandangan naik. Maka pandangan badan menunjukkan hati, hati menunjukkan nyawa, nyawa menunjukkan rahsia dan rahsia menunjukkan ujud Allah Taala.Maka zikirlah (Lailaha illa Allah) tiada tuhan hanya Allah.
Sabda nabi, barangsiapa tiada tahu akan sembahyang maka iaitu sia2lah sembahyangnya kerana sembahyang 5 waktu itu rasullullah empunya waktu, rasul 5 waktu Allah jadikan dia dahulu daripada 70000 tahun dahulu lamanya iaitu dari 4 bangsa Kudrat, Iradat, Rahmat, Hibatnya. Maka tilik Allah akan 4 itu menjadikan 5 rupanya iaitu Putih, kuning, merah,hijau. Bermula putih waktunya subuh. Kuning waktunya zohor, merah waktunya asar, Hijau waktunya maghrib dan hitam waktunya isyak. Semuanya ini pada tubuh manusia (tubuh kita) maka sebab itulah berdiri, rukuk, sujud, duduk kerana Allah Taala menjadikan Nabi Adam itu daripada 4 anasir iaitu tanah, air, api, angin. Maka berdiri itu peri api kerana api nyala tegak menjulang ke atas, rukuk itu perbuatan angin betul condong, sujud itu perbuatan air kerana air itu mengalir ke bawah dan duduk itu itu perbuatan tanah kerana tanah atau bumi. Demikianlah asalnya orang (Ahlul Hakikat).
Adapun berdiri itu daripada huruf alif, rukuk itu daripada huruf lam, sujud itu daripada huruf haa, tomakniah itu dari huruf mim, duduk itu dari hurf dal. Adapun asal waktu yang 5 itu daripada alif, lam, haa, mim, dal. Adapun waktu zohor itu huruf alif maknanya dari ujud waktu asar daripada hurf lam, makna daripada ilmu Allah. Waktu maghrib itu daripada huruf haa makna kudrat Allah, waktu subuh itu daripada huruf dal makna daripada sir Allah, maka dinamakan isyarat daripada zatnya, sifatnya, asmanya dan af’alnya. Dan inilah sebenarnya sempurna tuhan namanya maka ketahuilah oleh akan waktu yang 5 itu. Kija tiada ketahui tiada sah pekerjaannya adapun pertama dijadikan Allah Taala hati dan mata inilah menjadikan waktu subuh, kemudian dijadikan Allah urat inilah menjadikan waktu zohor, kemudian dijadikan Allah tulang. Inilah menjadikan Maghrib. Kemudian dijadikan Allah roh inilah dijadikan Allah waktu jumaat maka inilah berhimpun puji dan sembah jua adanya.
Adapun kemudian itu wahai saudaraku ketahuilah olehmu dunia dan akhirat akan perkataan ini ingatkan dan pandanglah di dalam rupamu, berjalan, berdiri, bergerak, di dalam sembahyang, di dalam berkira. Jangan saudaraku lupakan pandangan itu seketika walaupun sekelip mata jua pun. Maka kenyataan ini tiada tahu oleh orang. Jikalau tiada guru yang kasih akan anak muridnya. Maka tiadalah dapat akan perkataan ini tiada boleh didengar oleh orang lain kerana ilmu kesudahan, maka tiada lagi dikata inilah nama ( Mahmu Utirida ) ertinya: perhimpunan rahsia yang mulia2.
Inilah rahsia hamba kepada saudaraku maka hendaklah ingat baik2 jangan lupa walau sekelip mata jua pun seperti firman Allah (Barang siapa tiada kenal akan milikku itu nescaya akan bakar akan dia dengan api neraka walau pun ia seorang alim sekalipun dan barang siapa akan ambil milikku, maka orang itu hampirlah ia dengan aku dan tiada terlindung dia dengan aku.)
Adapun yang bernama milik Allah itu iaitu segala sifat yang 7 pada kita itu ialah barang ujudnya. Maka barang tiada maujud melainkan dengan ampunya bayang2 maka bukan ia tetapi lain daripadanya. Maka wajiblah atas kita mengambil hak Allah yang daripada kita inilah sifatnya yakni jangan ada lagi hidup kita, tahu kita, melihat kita, dan kata2 kita melainkan hanya Allah Taala. Dengan hakikat hati jua bukan dikata dengan lidah menyebut zikir La Ilaha Illallah atau Hu Hu atau tatkala duduk, berjalan, bergerak, diam, makan, minum, maka inilah lafaz menilik bagi Allah hendaklah kita pandang siang dan malam. Adapun kita ini bertubuhkan Muhammad Batin dan zahir, maka yang ada jadi pada tubuh kita hakikat kerana kejadian roh kita dan tubuh kita daripada Nur Muhammad nescaya Muhammad juga namanya. Maka tiada lain kepada hakikat dan jadi bertubuh yang batin dan zahir namanya itu kerana nama rahsia itu terlalu banyak. Allah pun namanya jua. Adapun sebenar2 sifat kepada kita inilah rahsia yang sebenar2 rahsia yang ada pada kita yang ketahui. Adapun jalan hakikat inilah ( Allah Hu Akhbar ) inilah sifat af’al tiada lagi hati menyebut dan tiada lagi lidah berkata, hanya sifat Asma’ hayat, ilmu, kudrat, iradat yang mengatakan tiadalah hati lagi kerana rahsia Allah Hayat, Ilmu, Kudrat, Iradat nama rahsia Allah kepada batin kita memerintah roh2 memerintah hati. Hati memerintah tubuh, maka tubuh pun berlakulah berbagai2 kehendak memerintah sekelian itu, maka makrifat ada dengan sendirinya tiadalah dua, tiga. Hanya Allah memuji dirinya sendiri tiadalah kita lagi rasa hati dan tubuhnya maka jangan diingatkan lagi hanya Allah yang ada itu kerana Allah yang bernama rahsia itu kehendaknya kita menjadi serasi dengan dia. Jikalau tiada serasi siapa kita hendak lagi kerana rahsia yang dapat melihat Allah Taala mengenal Allah, Memuji Allah, hendaklah bagi kita rahsia Allah kepada kita itu jadi serasi yang hendak berzikir berbagai2 rahsia Allah. Seperti Sabda Nabi: Asal kejadian itu 4 anasir iaitu tanah ,air, api, angin. Turun kepada kita tanah itu tubuh kita, angin itu nafas kita, api itu darah kita, air itu rahsia bg kita.. Maka inilah mengenal diri namanya. Kejadian tanah itu bernama syariat, kejadian angin itu bernama tarikat, kejadian Api itu bernama bernama hakikat dan kejadian air itu bernama makrifat. Inilah mengenal diri namanya. Maka syariat itu umpama kaki, tarikat itu umpama tangan, hakikat itu umpama tubuh, makrifat itu umpama kepala. Maka tiadalah ia bercerai hendaklah kita hilangkan bicara tubuh dirahsiakan inilah fana namanya. Maka tiadalah boleh bercerai2 hanya ada Allah sendiri kerana dilihat mengatakan (La Yakrifu Allah Ilallah) ertinya: ‘Tiada mengenal Allah hanya Allah maka tiada dapat kita mengenal Allah kerana tiada kita melihatnya.’
Adapun yang kata berbagai2 itulah rahsia Allah kepada batin dan zahirnya kita mengatakan (La Ilaha Illa Allah) itulah rahsia Allah yang mengatakan rahsia ertinya: Tiada lagi hatinya dapat mengenal Allah hanya rahsia Allah saja yang dapat mengenal maka berganti2lah tubuh dan hati itu tiada lagi menyebut hanya Allah dengan rahsia jua iaitu yang ada pada jalan makrifat.
Tatkala mengata (Allah Hu Akhbar) itu hanya Allah yang ada menyebut jangan ada lagi rasa berbagai2 yang diingatkan batin dan zahir hanya Allah saja maka hilanglah cita2 yang lain hanya Allah yang ada pada makrifat itu. Maka hairanlah kita tercengang2 setelah itu Allah tahukan dirinya dan tiada tahu akan tuhannya. Jikalau lagi kata di dalam hati kita menyebut itu dan yang disembah itu Allah maka jadi dua, belum lagi ada rasa, jikalau anugerah Allah akan hambanya mengerti pengajaran itu menjadi asa jikalau kita zikir atau sembahyang. Jangan berbeza lagi.
Jika mengatakan (La Ilaha Illa Allah) Rahsia Allah kehendaknya Allah memujinya sendiri dan hati memujinya dirinya Allah, jangan lagi kata hati memuji itu hanya rahsia Allah juga memuji dirinya beza yang dipakai oleh Aulia Allah sekelian. Maka tiada lagi makrifat kita. Hanya sendirinya dengan rahsianya dan kehendaknya maka inilah Fana pada Allah dan Ya Allah, jikalau sudah rasa kepada Allah maka tiada bercita2 kepada yang lain lagi. Maka hendaklah wahai saudaraku sekelian pagi dan petang, siang dan malam, dunia dan akhirat, hidup dan mati jangan berubah lagi. Adapun yang bernama alam sapiir itu di dalam otak kita kerana otak kita itu tempat nyata roh kita yang bernama alam sapiir itu kerana alamnya. Adapun yang bernama alam kabir itu pula ialah tubuh yang nyata diperintah rahsia Allah tempat nyata roh. Adapun tempat segala perintah itu daripada tengah hati kita maka berkehendaklah hati kita berbagai2. Adapun rahsia itu pula di dalam pesaad ertinya di dalam jantung kita. Maka inilah namanya Allah, maka inilah rahsia zat kerana di sana tempat nyata segala kehendak Allah, maka Siir kita itu namanya sifat batin, di dalam tubuh kita bernama sifat zahir jua sekelian adanya.
Adapun masa tidur; Adapun masa kita tidur itu hilang segala rasa sebab tiada diperintah rahsia Allah jangan hendak berbagai2. Ingatkan diripun tiada. Hanya yang ada hayat kerana rahsia Allah itu jadi berkehendak kepada manusia dan segala binatang. Jika tiada Batin dan zahirnya itu berkehendak baginya. Maka roh itulah yang bernama manusia bernama tubuh pada sekelian aulia Allah. Maka roh itulah bernama makrifat yang dapat berjalan batin dan dapat melihat batin, yang demikian itu roh itulah melakukan perintah rahsia Allah orang yang sudah sampai ilmunya itu bertubuh Idofi bertubuh akan (Muhammad) sekian jua adanya.
Sekian saja hamba menulis sebuah kitab ini iaitu sebuah kitab Arwah Tokku Paloh yang telah diturunkan kepada anak muridnya yang dikasihi.

Sekian Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment