Monday, October 22, 2012

KITAB TERKENAL ”ANA AL HAQ” (4)

SIRI 6 ALAM RUH – ALAM – I – ARWAH

Ruh manusia ialah satu RAHSIA KETUHANAN yaitu satu misalan perbatasan RAHSIA ANA ( Aku ) = RUH. Misalan itu disini ialah Hakikat itu sendiri.
TAJALLI sabenarnya adalah MANIFESTASI dan PENUNJUKKAN sesuatu benda kepada dirinya sendiri oleh dirinya sendiri. Contohnya satu biji sawit menunjukkan dirinya dalam bentuk beberapa ladang sawit. Ianya bukannya penjelmaan ( hulul ) dan bukan ulangan.

Ruh dalam tajallinya berbentuk BADAN. Badan itu ialah sarungnya. Alam ialah sarung atau sangkar RUH YANG SATU.

Ada lagi satu sarung dibawah badan yaitu BADAN MITHALNYA. Dialah yang menunjukkan dirinya didalam cermin. Semua bentuk adalah sarung ruh. Tajilliyat tidak membanyakkan benda yang dalam tajalli itu. Tajalli hanya penampakan tanpa mempunyai hakikatnya sendiri.
Badan itu sendiri adalah satu ruh saperti ice dan air. Ruh tidak masuk dalam badan tetapi menzahirkan dirinya dalam badan itu. Ruh ibarat penunggang dan badan ibarat kuda.
Ruh ialah Allah. Tidak ada yang bergerak melainkan Allah.
Apabila Allah hendak memandang diriNya, Dia perlukan cermin yang cerah pada satu muka dan gelap pada muka yang lain. Badan manusia mempunyai HATI ibarat cermin. Dia menzahirkan DiriNya pada muka cermin yang cerah itu. Semakin berseh Hati maka semakin teranglah Bayangan Allah padanya.
Bayangan bukan HULUL atau Penjelmaan . Bayangan adalah nama sahaja, yang sebenarnya tidak wujud. Hanya muka yang memandang yang terlihatBanyaknya muka kerana banyaknya cermin yang berbagai saiz dan warna. Memandang satu benda saperti banyak digelar Amt-i- Ilahi dalam syariat dan Tajalli didalam tasauf.
Dia membuat cermin bagi DiriNya dan memanggil cermin itu Qalbu / Hati / Jiwa dan muka cermin yang gelap dengan nama Qalib / Badan / Jasad / Jasmani.
Yang memandang KeindahanNya tidak puas memandang dan cermin itu tidak mengambil bahagian dalam memandang itu.Allah tidak boleh melihat diriNya terbayang pada malaikat yang mempunyai badan yang terang atau pada binatang yang badannya gelap.
Firman – Firman Allah :-
Dan pada diri kamu dan kamu tidak melihat
Sesungguhnya telah dtang kepada kamu seorang rasul dari antara kamu
Aku tidak boleh dikandung oleh bumi dan langit tetapi boleh dikandung oleh Hati Orang Mukmin
Ruh adalah penunggu pintu Kerajaan Ketuhanan. Ia membawa dirinya dan yang lain sampai kepada Allah.
Semua Ruh adalah SATU dalam keRUHan. Banyaknya timbul oleh kerana perkaitannya dengan badan badan. Kualiti yang baik berlindung pada Ruh, kualiti yang jahat dengan badan.
KeRUHan adalah Satu Dengan Zat sebelum manifestasi. Sabenarnya ombak adalah laut dan laut adalah ombak. Perbezaan adalah SANGKAAN sahaja.
Hadith Rasul :-
Siapa yan melihat saya nampaklah Allah
Dia sekarang saperti Dia dahulu juga
Allah ada dan tiada sekutu dengan Dia.
Bagaimana ada sekutu dengan Dia sedangkan dahulu, sekrang dan akan datang adalah satu sahaja padanya.
Ruh “ yang tidak dijadikan “ ialah Hakikat Muhammad ( Wahdah ) Dibawah daripada itu ialah Hakikat – i – Insani ( Wahidiyyat ) yaitu Ruh “ yang dijadikan” bergelar SIRR.
Semua ruh adalah bayangan dari Ruh itu ( Hakikat Muhammad ) . Itulah “ Ruh Yang Dihembuskan / Ditiupkan “
Firman Allah :-
Aku hembuskan padanya ( Adam ) RuhkuAku jadikan dia dengan kedua TanganKu ( Sifat Jalal & Jamal )Kemana sahaja kamu menghadap disitu nampak Wajah Allah
Ruh ialah PEMBATASAN / HAD saperti badan adalah pembatasan Ruh. Perkaitannya saperti air dan buih. Pada peringkat pertama ia bergelar Ruh – Al- Quddus yaitu Hakikat –i – Muhammadi.
Ruh bukan didalam atau diluar badan dan tidak juga lekat pada badan. Ruh bukan tidak diluar badan dan bukan tidak didalam badan, bukan terlekat dan bukan pula tidak terlekat pada badan.
Ruh pada aspek luarnya adalah mendengar pada satu tempat, bercakap pada satu tempat yang lain dan ditempat yang lain pula melihat. Semua ini adalah satu yang mempunyai nama nama yang berlainan.
NUR ( cahaya ) MUHAMMAD ada dua jenis :-
Pertama BATIN – yaitu dalam peringkat ILMU dinamakan Hakikat Muhammad dan tidak dizahirkan.
Aku dari Allah dan seluruh Alam adalah cahayakuIanya adalah keadaan Pencipta itu sendiri.
Kedua ZAHIR - yakni Nur yang zahir mulai dari Aql – i – Kul menurun hingga Ruh – i – Azam. Qalam dan lain lain digelar Ruh – i – Muhammadi atau Nur Muhammad.
Allah mula mula sekali menjadikan Akalku dan Cahayaku.
Muhammad ada dua aspek :-
Pertama – HAKIKAT - Aku AHMAD tanpa MIM ( AHAD )
Kedua – KEJADIAN – HambaNya dan RasulNya.
Semua objek adalah BAYANGAN WUJUDNYA dan pergerakan objek adalah diperlui oleh Tajalliyat Asma’ & Sifat. Apabila Tajalliyat bergerak objek ( bayanganNya ) pun bergerak.
Tidak ada yang bergerak melainkan dengan Izin Allah.
Tidak Ada Wujud Selain Allah.
Dia Allah terzahir dalam bentuk Aku – Salik. Oleh itu memahami Aku sendiri adalah memahami Allah.
Dia-lah Yang mengetahui & Yang Diketahui. Aku Kenal Allah Dengan Allah.
Dan Dia dalam Nafs kamu...dan kamu tidak nampak Dia. 

 
SIRI 7 ALAM MITHAL.

Di ALAM LAHUT  iaitu Perbatasan Pertama, Zat , Sifat dan A’yan adalah ABSTARACT (Mujarrad) Zat tidak dapat dibezakan dari Sifat dan begitulah sebaliknya. A’yan tidak berbeza antara satu dengan yang lain dalam  Ilmu dan belum ada di luar. Peringkat atau Alam ini digelar HAKIKAT MUHAMMAD atau PERBATASAN PERTAMA.  ALAM seterusnya menurun dipanggil ALAM MITHAL atau PERBATASAN KEDUA. Di sini Allah melihat segalanya secara PERINCIAN dan berbeza-beza antara satu dengan yang lain.  
Sebagai misalan dicontohkan biji benih :-   Perbatasan Pertama - ialah pengetahuan biji benih sebagai biji beni. Perbatasan Kedua – biji benih itu mengetahui keupayaannya untuk menjadi akar, batang, dahan, daun, bunga , buah dan sebagainya dalam Ilmu atau Pengetahuan.   Perbezaan batas batas itu tidak ujud pada hakikatnya. Ianya wujud untuk menjelaskan ilmu sahaja oleh para sufi.   Butir butir MINIFESTASI ialah ALAM ARWAH, ALAM MITHAL, ALAM SAHADAH dan ALAM INSAN.   Allah jua Yang Sempurna. Manifestasinya yang sempurna ialah Alam ini. Minifestasi kita dan sifat kita adalah sedikit dari SifatNya. Dengan itu sifat-sifat kita dan yang lain-lain adalah tidak sempurna. Tetapi kita tidak wujud kerana Yang Wujud Hanyalah Allah.  
Perbatasan atau Alam tidak ada had bilangannya.   Untuk faham ditetapkan 6 sahaja. Perbatasan hanya wujud dalam ilmu sufi dan pada hakikatnya tidak ada apa apa yang dikatakan perbatasan itu.  
1.    WAHDAH: Ghaib Yang Pertama di mana A’yan dalam fana’, tidak wujud walaupun dalam Ilmu. Allah ada dan tidak ada apa-apa yang bersama dengan Dia.  
2.    WAHDIYYAT: Ghaib Yang Kedua. A’yan wujud dalam ILMU ALLAH tetapi A’yan tidak tahu akan kewujudannya.
3.    ARWAH: Di sini A’yan mempunyai perbezaan-perbezaan antara satu dengan yang lain.
4.    AMTHAL: Di sini salinan gambaran (prototype) objek-objek wujud.
5.    AJSAM: Di sini mereka mempunyai badan-badan kebendaan.
6.    INSAN: Paduan semua Perbatasan / Alam / Peringkat di atas bergelar INSANUL KAMIL.

 
SIRI 9 SOLAH (SEMBAHYANG).
Solah (Melayu; sembahyang) diambil dari perkataan wasiat; Bererti lekat atau menghampiri. Ahli zahir memahami ini dengan menyatakan: "Mematuhi hukum-hukum yang tertentu dalam sembahyang". Ahli batin mengatakan: 'penyatuan pencinta yakni orang yang cinta dengan yang di cintai'. Syibli berkata, "Wudu ialah penceraian dan solah ialah penyatuan". Ertinya: "(Siapa yang tidak bercerai, tidak bersatu)". Inilah sembahyang yang berkekalan. Ertinya: "(Mereka yang sembahyangnya berkekalan)". Yang penyinta tenggelam  dalam cintanya kepada yang dicintai.
Sembahyang yang biasa ialah lima waktu sehari semalam. Sembahyang yang lima waktu itu mengadap ke kiblat. Sembahyang yang berkekalan mengadap kepada wajah Allah. Ertinya:" Kemana sahaja kamu mengadap muka kamu , di situ ada wajah Allah". Sembahyang yang biasa mempunyai cara-cara dan hukum-hukum yang tertentu. Sembahyang yang lagi satu itu luas bidangnya.
Kiblat sembahyang biasa terletak di tempat yang tertentu (kaabah). Kiblat sembahyang yang satu lagi itu di mana-mana sahaja. Syekh Abu Bakar berkata, apabila beliau berpindah dari satu solah yang satu lagi, " Aku telah menjadi Kafir, maka aku ikatkan dengan  benang - Allahu Akbar. "Pada pandangan beliau adalah kufur mengadap ke kiblat yang tertentu letaknya itu, setelah beliau mengadapkan mukanya ke kiblat yang mutlak.
Kiblat itu empat: Kiblat di Mekah, Guru sendiri, Hati, Yang Haq. Seseorang itu hendaklah berpindah dari yang pertama kepada yang kedua, dari kedua kepada ketiga, dan dari ketiga kepada keempat. Jika anda telah dapat melakukan peringkat-peringkat tersebut, maka anda telah meminum dari piala Muhammad s.a.w. Jika belum, cubalah sedaya upaya untuk mencapainya. Anda perlu mencerai diri anda daripada diri - kemudian anda akan lekat atau bercantum dengan Allah. Oleh itu di katakan, "Wudu' ialah penceraian, dan solah itu penyatuan".
Sembahyang orang yang cinta ialah memfanakan diri, sembahyang orang awam ialah ruku' dan sujud. Sembahyang ini ialah mi'raj bagi orang mukmin. Setelah mengosongkan dirinya daripada dirinya, beliau sampai kepada yang dicintai olehnya. Pada peringkat ini, dia memperkatakan ucapan  sembahyangnya kepada dirinya.  
2. Sembahyang mempunyai dua aspek - badan dan ruh. Zahirnya berkaitan dengan peraturan-peraturan dan hukum-hukum, dan batinnya berkaitan dengan ruh. Jika yang berkenaan dengan badan itu sahaja yang dipentingkan tetapi yang berkenaan dengan ruh - yang memandang Allah dan memfanakan diri - tidak  dicapai, maka jadilah sembahyang itu badan yang tidak bernyawa. Jika ruh sahaja dipentingkan dan badannya tidak di pedulikan, maka jadilah sembahyang itu umpama nyawa tanpa badan.
Ada juga orang yang mengatakan bahawa melakukan peraturan-peraturan dan hukum-hukum sembahyang itu adalah umpama  menggilatkan besi. Apabila besi itu telah berkilat, maka dengan sendirinya kilat itu akan memancar dari besi yang telah  berkilat itu. Apabila badan telah sempurna dalam rahim, nyawa dengan sendirinya datang kepada badan itu. Apabila lampu telah sempurna dan sumbunya telah siap, senanglah api hinggap di sumbu itu.
Firman Allah ertinya: "Aku hembuskan kepadanya daripada ruh Ku"Penglihatan atau kesedaran batin itu umpama tetamu yang tidak di sangka-sangka. Ia datang pada masa yang tidak disangka-sangka. Seseorang itu hendaklah bersedia menerima kedatangan tetamu itu dengan hidangan-hidangan yang diperlui.  
3. Sujud ialah tanda pengabdian dan penghormatan. Malaikat sujud kepada Adam, sebenarnya sujud itu kepada Allah. Sujud mengadap kiblat adalah syirik jika tidak disertakan sujud kepada Allah dalam kesedaran jiwa. Seseorang itu boleh menganggap seluruh kejadian atau makhluk ini sebagai kiblatnya. Yang bererti: "Ke mana sahaja kamu mengadap, di situ ada wajah Allah ".
Seorang Majdhub sujud kepada apa sahaja yang dilihatnya dan berkata, "Ya, Allah! Aku berlindung dengan Mu dari syirik dalam semua perkara. " Masud Bek nampak ini dan berkata kepada anaknya ia itu bapanya meminta perlindungan dengan kelakuan syirik. Anak itu berkata, "Jangan dipanggil dia musyrik, beliau melihat apa sahaja tanpa adanya." Oleh itu si mukmin dalam  sembahyang menukarkan hadapnya dari kiblat kepada yang haq dan ini dilakukan semasa berniat dalam sembahyang.
Mengadap kepada Allah itu ialah sembahyang yang berkekalan. Imam-imam ada berkata iaitu sujud malaikat kepada Adam  ialah sujud kepada Nur  Muhammad yang terzahir dalam Adam. Jika seseorang menyembah cahaya yang dibalikkan (terbayang) dalam cermin, maka menyembahan itu adalah untuk cahaya itu dan bukan kepada cermin. Seorang ahli akal (Sahib-i-basirat) menganggap semua benda sebagai cermin yang dalamnya cahaya Allah terbayang.  
4. Assabihu ma'a ILah -(bersahabat dengan Allah). Inilah sembahyang yang tidak boleh ditangguh-tangguh. Sembahyang yang lima waktu itu boleh ditangguh (qadha) ke masa yang lain: Yang bermaksud: "Mereka yang memelihara sembahyang mereka, "Kiblat sembahyang ini ialah Wujud Mutlak dan kiblat sembahyang biasa itu ialah Ka'bah. Ertinya: "Neraka wail bagi orang yang sembahyang yang lalai dalam sembahyang mereka itu." Lalai kepada Wujud Mutlak.
Wudu' mempunyai dua pengertian: Pertama-membersihkan badan dan kotoran moral pada diri. Kedua- penceraian dari diri (Al-wudu' infisal, was salat ittisal) Wudu' ialah penceraian, dan sembahyang ialah penyantuman. Anda tidak akan boleh melakukan sembahyang jenis ini jika anda belum boleh menceraikan diri anda.  
5. Seseorang menyuruh penulis menulis nama 'Allah' tanpa menggunakan pena, kertas dan dakwat, beliau pun terus berdiri, ruku' sujud dan seluruh kelakuan dalam sembahyang. Berdiri itu Alif, ruku' itu Lam, dan sujud itu Ha.Wahai saudara, anggaplah lukisan itu sebagai pelukis.

SIRI 10 PEMBIMBING (GURU).

1.       Berkenaan ’bimbingan yang betul‘ ini, perkara yang penting  ialah ilmu dan dzauk. Jika tidak ,perkara keduniaan ini tetap  seperti biasa juga tanpa ada perubahannya. Seorang murid  menulis kepada gurunya, “pekerja-pekerja dan kerani-kerani panca-indera sedang bekerja untuk mencapai kesempurnaan. Mereka mengumpulkan hasilnya daripada rakyat dan menghantar ke Perbendaharaan Di Raja, tetapi jangan dilaporkan kepada Raja, saya percaya, melalui ihsan, tuan akan menghantar laporannya “.
 Zat mempunyai sifat dan menikmati rasa mereka, tetapi salik tidak  mendapat laporan dan dengan itu tidak mendapat ilmu.  Sebelum timbul tajalli ilmu, salik itu bukan arif, apabila timbul ilmu, dia kenal akan dirinya. Meski pun ada sifat, Zat  tidak tahu mereka sebelum timbulnya ilmu . Zat itu menyerap dalam diriNya.  Salik itu mempunyai wujud, iradat, kuasa, pendengaran dan lain-lain. Tetapi jika dia tidak tahu akan sifat-sifat ini, maka berertilah serupa dengan dia tidak mempunyai sifat-sifat tersebut.  Salik mendengar dan melihat, tetapi tidak tahu yang Allah mendengar dan melihat. Dalam hal ini, Allah mendengar dan melihat, tetapi salik tidak tahu atau kenal sifatNya. Apabila dia kenal, jadilah dia arif.
Pengenalan ini membawa pemerhatian dan pemerhatian pula  membawa wujud. Hijab itu diletakkan pada diriNya oleh diriNya. Dia jadi arif oleh diriNya, dan Dia jadi jahil oleh diriNya. Tidak ghayr (yang lain).  Ertinya: “Barang siapa Allah bimbing ke jalan yang lurus, maka tidak ada siapa yang dapat menyesatkan dia, dan barang siapa Allah bimbing ke jalan yang sesat, maka tidak ada siapa yang  dapat membetulkan dia “.  
2.       Murid hendaklah memerhatikan jamal gurunya. Jamal guru itu mestilah dibalikan (bayangkan) dalam cermin hati muridnya. Dalam cermin jamal guru itu, murid memerhatikan jamal Allah, hati murid ialah cermin muka guru. “ Barang siapa melihat Aku, melihat dia Tuhannya “ “ Hakikat iman ialah memerhatikan Aku. “   
3.       Orang yang menjalankan suluk boleh sampai kepada peringkat di mana kebendaan sesuatu benda hilang dari  pandangannya, maka di lihatnyalah tidak ada lain selain Allah. Keadaan ini mereka gelarkan “ Ittisal “ (Penyantuman) iaitu kebalikan daripada “ Infisal “ (penceraian).   
4.       Setengah orang-orang sufi memakai pakaian bulu dan tidak  memakan makanan  yang lazat-lazat dengan tujuan supaya orang-orang biasa tidak berkawan dengan mereka. Syekh-al-Akbar berkata bahawa jika seseorang murid mencari guru lain semasa hidupnya adalah bererti memutuskan wa’ad (perjanjian) dengan Allah , yang di buatnya pada masa melakukan bai’at. Pengikut seseorang Nabi tidak mungkin menjadi pengikut seorang Nabi yang lain, semasa hidup Nabi itu.   
5.       Tujuan Syaghal (latihan), Zikir dan Muraqabah ialah untuk membuang segala ingatan selain dari mengingat Allah.   
6.       Orang yang mula menjalankan suluk hendaklah jangan di beritahu tentang  kecacatan nya supaya ia tidak menjauhi diri daripada nada. Setelah hati itu suci semua kecacatan itu akan hilang dengan sendirinya.   
7.       Syekh (pembimbing) itu boleh jadi di barat , tetapi beliau tahu keadaan           muridnya di timur. Kebolehan yang paling kurang  bagi seorang guru ialah dia mempunyai  (membaca hati muridnya) dan ( sedar tentang keadaan orang yang mati dalam kubur). Jika dia tidak mempunyai kebolehan ini, maka haramlah dia membimbing muridnya. Dia  tidak boleh menjadi guru. Dia hendaklah tahu keadaan dunia dahulu dan sekarang. Beliau adalah khalifah Allah di bumi ini. Bererti: “ Kami jadikan dia khalifah di bumi “  
8.       Guru ialah satu barzakh, melaui dia anda menghampiri Allah. Anda tidak boleh melihat matahari-kecuali melalui kaca yang gelap. Pengaruh guru pada muridnya tinggal kekal meskipun guru itu telah meninggal dunia fana ini.Pengaruh Mansur Al-Hallaj membentuk watak Fariduddin ‘Attar, yang muncul 150 tahun selepas beliau. Seseorang boleh melakukan bai’at dengan guru yang lain selepas di benarkan oleh guru pertama dan begitulah seterusnya. Bayazid Bistami mempunyai 12 orang guru. Sebenarnya semua guru adalah manifestasi satu nama iaitu Al-Hadi. Murid sangat menghormati gurunya – bukan sebagai pemujaan pahlawan ( hero-worship ) tetapi adalah tanda cinta.    
9.       Ada dua jenis murid – biasa dan khusus. Guru mengajar mereka dengan      cara yang berlainan , menurut kebolehan dan  kelakuan mereka. Murid biasa mendapat pengajaran biasa. Murid khusus mendapat pengajaran  khusus yang tidak di ajar kepada murid biasa. Bererti : “ Syariat perkataan ku, Tariqat perbuatan ku dan  Hakiqat keadaan diriku “  Kepentingan untuk diri sahaja adalah satu racun yang bias bagi orang yang masih  murid. Nabi Khidr menerima Nabi Musa sebagai murid beliau dengan syarat Nabi Musa jangan bertanya apa sahaja yang beliau lakukan di hadapan matanya. Untuk cerita ini  lihat dalam Al-Quran Surah Kahfi. Nabi Khidr memaafkan Nabi Musa  berkenaan perkara menenggelamkan kapal dan membunuh seorang kanak-kanak, tetapi apabila beliau  ditanya tentang perkara tidak mahu menerima bayaran kerana mambaiki tembok (dinding), Nabi Khidr tidak mahu lagi menerima Nabi Musa sebagai muridnya. Kedua-dua soalan yang pertama itu adalah kepentingan syariat dan yang akhir itu ialah  untuk kepentngan diri.  Bayazid Bistami dan Uthman Khybari sedang berdoa bersama-sama. Uthman  Khybari menutup  doanya dengan berkata, “ Ya Allah, kurniakan kepada aku segala yang aku mahu, “ Tetapi Bayazid Bistami berkata, “Ya Allah, hapuskan semua yang  aku mahu,” Uthman pun bertanya, “ Bagaimana pula ini ?” Bayazid menjawab, “ Apakah yang di kehendaki oleh orang-orang yang mencari Allah dengan kemahuan-kemahuan diri sendiri? .  Dia menghapuskan segala-galanya selain Allah dan melupakan  wujud dirinya sendiri.”  
10.     Syariat di hebahkan oleh ulamak tetapi Tariqat dan Haqiqat oleh       Masyayakh ( Syekh-syekh Sufi). Ulamak menjaga supaya dosa dan maksiat tidak bermaharajalela di muka bumi ini. Mereka menyatakan kepada manusia tentang siksa Neraka dan nikmat Syurga. Tanpa Tembok Besar (Negeri China) Yakjuj dan Makjuj tidak dapat di tahan dari mengganggu keamanan dunia ini , tetapi jika berhenti di sini sahaja tanpa berjalan lagi adalah ibarat mendirikan pagar dalam perjalanan orang-orang yang mengembara menuju Allah. Para waliyullah membuang pagar ini dari perjalanan mereka yang ada kebolehan dan berkelakuan baik. Mereka membuka tabir dari mata salik sedikit demi sedikit  sehingga mereka nampak alam ini penuh dengan nur Allah.  Para waliyullah ini melakukan perkara ini dengan kasyaf (melihat ke dalam alam mithal) dan bukan melalui khayalan dan  pemikiran. Murid akan melihat bahawa dalam alam dunia ini  tidak ada yang berkuasa dan bijak selain Allah sendiri. Tidak ada yang melihat, mendengar dan bercakap selain Allah sendiri. Tidak  ada pemberi dan penerima atau penjaga selain Allah sendiri.  
11.     Guru lebih mementingkan hakikat dalam daripada pandangan luar. Pada permulaan salik menggunakan biji-biji tasbih, ibadat biasa dan berkelakuan wara’. Semakin ia bertambah maju kehadapan, didapatinya semua itu kosong. Dia melepaskan jalan selamat dan menggunakan jalan malamat (iaitu melepaskan upacara-upacara dan peraturan biasa, dan mempraktikkan ibadat  yang sebenar-benarnya). Jika anda ingin melupakan diri anda, masuklah dalam kedai minum, dan lihatlah apa yang boleh dilakukan oleh kedai minum dan penjaga kedai minum itu kepada anda. Di sana anda akan menyedari makna ; “ Katakanlah, ruh itu adalah daripada urusan Tuhan ku. “
Kedai minum yang dimaksudkan di sini ialah suasana seseorang yang tenggelam dalam cinta kepada Allah. Hukum-hukum syariat adalah untuk badan dan bukan ruh: Yang bererti: “Pada hari itu bumi ini akan bertukar menjadi bumi lain“. Keadaan batin tidak ada perbatasan. Zannun al-Misri memerintahkan muridnya yang telah 40 tahun beribadat supaya melepaskan ibadatnya kecuali yang fardhu dan  sunnat.  
12.     Dunia ini ialah hembusan nafas Allah. Ianya adalah perbatasan Fayd-i-Rahmani. “Al-alamu karbun min karbun-Rahman“. Dunia ini adalah hembusan nafas dari Allah. Di hadapan Allah anda boleh mencapai fana sekelip mata. Yang bererti: “Satu hari dengan Allah adalah 1,000 tahun yang  kamu kira“.

No comments:

Post a Comment