ASRARAL MAKRIFAH
Oleh: Haji
Adenan
PENDAHULUAN
Bersabda
Junjungan Rasul : Alfikru si raa jul qalbi. Ertinya: Berfikir itu adalah pelita
hati.Maksud Hadith ialah : Barangsiapa mentadbirkan dirinya dengan perhatian fikiran di dalam segala hal kejadian-kejadian yang dijadikan Allah SWT, nescaya nampaklah kepadanya segala keajaiban di dalam hal keadaan yang berkaitan dengan punca sesuatu kejadian itu dan berlainan persediaan pula akan menampakkan pada satu pihak persamaan dan perbezaan perbezaan.
Tetapi
di dalam darjah-darjah yang demikian itu tiadalah terupaya sesiapa jua pun
mengira-ngirakan melainkan Tuhan Yang Mahasuci yang menjadikan dia. Maka
semuanya itu bermasuk-masuk dan berkait-kait di dalam tiap-tiap amalan dan
pegangan dan berlain-lain, bercerai-cerai di dalam hal pendapat hingga
kelihatan tiada boleh sama hati di antara dua orang.
Wahai
sekalian yang telah memperhatikan bersalah-salahan yang amat banyak diantara
tiap tiap saorang daripada jenis insan! Tidakkah ini dalil yang terang atas
keadaan manusia yang nyawanya itu tidak dapat tiada didatangi oleh beberapa
penyakit.
Bahkan
sekarang senanglah di atas kita berkata tentang kafiat belaan nyawa memelihara
akan dia daripada penyakitnya dan kafiat menjadikan dia patuh dan layak
menjayakan kerja kerjanya. Betapakah perjalanan itu? Tiada ada jalan
memeliharanya melainkan dengan 4 perkara iaitu :
Pertama : membersehkan nyawa
daripada waham-waham yang kotor.
Kedua : mensucikan nyawa dengan
pengetahuan yang betul.
Ketiga : diadatkan dia dengan
perangai kelakuan yang mulia.
Keempat : dengan iqtikad yang benar.
Firman
Allah : Wahai Insan, jangan keadaan di dalam mengikut-ikut barang yang tiada
kamu ketahui pada perkara-perkara itu sama ada perkataan atau perbuatan.
Dan
adapun kemudian daripada itu maka lagi akan berkata hamba yang fakir lagi
miskin yang berharap kepada Rahmat Allah SWT, ALHAJI ADNAN inbi ALMARHUM ALHAJI
MUHD YUSOF inbi ALMARHUM NAKHODA MUHD UUI BATU BARA AL-SUMATERANI......
Firman
Allah yang bermaksud: Akulah perbendaharaan yang tersembunyi, maka kasih aku
akan dikenal akan daku dan tiada aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya
menyembah mereka itu akan daku.
Ertinya:
Supaya mengenal mereka itu akan Daku : Shahdan tiada dapat mengenal Allah itu
akan sebenar pengenalannya melainkan akan mengenal dirinya terlebih dahulu.
Sabda
Nabi: Barangsiapa mengenali akan dirinya maka sesungguhnya mengenal dia akan
Tuhannya.
Dan
Sabda Nabi lagi: Terlebih mengenal daripada kamu akan Tuhannya itu terlebih
mengenal akan dirinya.
BAB SATU
KETAHUILAH
olehmu wahai talib; Bahawa Allah menyuruh akan makhluknya dengan sembahyang itu
atas rupa nama AHMAD ( Alif – Ha – Mim – Dal ) dan MUHAMMAD ( Mim – Ha – Mim –
Dal )
Berdiri itu saperti rupa ALIF, Rukuk itu saperti rupa
HA, Sujud itu saperti rupa MIM dan Duduk itu saperti rupa DAL. Dan dijadikan
Allah akan segala Makhluk atas rupa nama MUHAMMAD. Maka Kepala saperti MIM AWAL,
Dan Dua Tangan saperti HA, Dan Perut saperti MIM AKHIR, Dan Dua Kaki saperti
DAL.
Kemudian menjadikan Allah akan NABI ADAM daripada 4
anasir iaitu Tanah, Air, Angin dan Api. Adapun
asal Tanah daripada Air, adapun asal Air daripada Angin, Adapun asal Angin
daripada Api. Dan adapun asal Api daripada NAZAR MUHAMMAD.
Adapun Tanah itu jadi Daging, adapun Air itu jadi
Tulang, adapun Angin jadi Urat dan adapun Api itu jadi Darah.
Adapun kejadian Tanah itu Tubuh Badan Muhammad, kejadian
Air itu Cahaya Nur Muhammad, dan kejadian Angin itu Nafas Muhammad dan kejadian
Api itu Nazar Muhammad.
Dan adapun kejadian Hakikat itu daripada Tanah: Tubuh
Badan Muhammad: zikir: YA ALLAH.
Dan adapun kejadian Syariat itu daripada Air: Cahaya
Nur Muhammad: zikir: LA–ILAHA– ILLALLAH.
Adapun kejadian TARIQAT itu daripada Angin: Nafas
Muhammad: zikir: ALLAH ALLAH.
Adapun kejadian MAKRIFAT itu daripada Api: Nazar
Muhammad: zikir: Zikir Rahsia: YA HU YA HU
Soal:
Apakah di antara zikir La Ilaha Illallah dengan zikir Allah Allah dan zikir Ya
Hu dan zikir Ya Allah?
Jawab:
Adapun zikir La Ilaha Illallah itu terafdal bagi orang syariat kerana ia
berdiri pada makam syak waham yaitu menyangka ada perbuatan itu bagi makhluk
hingga dipujinya orang yang berbuat kebaikan dan benci ia pada orang yang
berbuat jahat.
Maka
syak sangka itulah yang dinafikan dengan kalimah LA ILAHA dan diisbatkan
sekalian perbuatan baik dan jahat itu kepada Allah supaya hilang syak sangka
yang bathil itu dan supaya lepas daripada syirik. Adapun kalimah LA ILAHA itu
isyarat kepada wujud makhluk dan kalimah ILLALLAH itu isyarat kepada wujud yang
qadim dan kalimah LA ILAHA itu Kalimah Tauhid manakala ILLALLAH itu Kalimah
Isbat.
Firman
Allah: Aku jadikan sangka segala makhluk itu kerana hendak mengenal akan
SifatKu.
Sabda
Nabi: Tiada boleh bercerai antara Nafi & Isbat, dan barangsiapa menceraikan
antara keduanya maka jadilah ia kafir.
Rumusan: Dan itulah yang wajib engkau
nafikan kepada makhluk dan wajiblah engkau isbatkan segala sifat itu kepada
Allah supaya tersimpan Sifat Ketuhanan kepada Allah jua. Dan adalah yang
mendinding kita kepada Allah itu yaitu syak sangka kita itulah sabenar-benarnya
HIJAB. Sebab itulah dinafikan dengan kalimah LA ILAHA supaya hilang syak sangka
yang bathil itu. Inilah mahfumnya kalimah LA ILAHA ILLALLAH.
BAB DUA
Ketahuilah olehmu wahai talib: Adapun ASAL DIRI YANG
BATIN itu daripada anasir yang empat:
WUJUD / Ada
ILMU / Tahu
NUR / Cahaya
SUHUD / Pandang
Adapun murad dengan Wujud itu ialah ZAT-NYA dan ILMU
itu SIFAT-NYA dan NUR itu ASMA-NYA dan murad dengan SUHUD itu ialah AFAL-NYA.
Adapun erti – ZAT-NYA = DIRINYA – yaitu – RAHSIA
kepada kita
Adapun erti – SIFAT-NYA = KELAKUANNYA – yaitu – NYAWA
kepada kita
Adapun ertinya – ASMA-NYA = NAMANYA – yaitu – HATI
kepada kita
Adapun ertinya – AFAL-NYA = PERBUATANNYA – yaitu –
TUBUH kepada kita
Adapun – AWAL MUHAMMAD itu = NURANI – yaitu NYAWA kpd
kita
Adapun – AKHIR MUHAMMAD itu = RUHANI – yaitu HATI kpd
kita
Adapun – ZAHIR MUHAMMAD itu = INSANI – yaitu TUBUH kpd
kita
Adapun- BATIN MUHAMMAD itu = RABBANI – yaitu RAHSIA
kpd kita
Ketahuilah olehmu wahai talib: Adapun kejadian kita
dijadikan Allah saperti di bawah :
4 perkara daripada bapa yaitu – kulit / aurat / tulang
/ ?
4 perkara daripada ibu yaitu – darah / lemak / rambut
/ daging
6 perkara daripada Allah – pendengar / penglihat /
pencium / perkasa / akal / ruh
dengan sempurnanya kejadian cukup dengan mata,
telinga, kepala, hidung, mulut dan lidah dan lain lain saperti yang ada di tubuh
kamu.
Ketahuilah olehmu: adapun DIRI itu Afala 4 perkara:
Pertama : DIRI YANG BERDIRI iaitu
TUBUH bagi kita.
Kedua : DIRI YANG TERDIRI iaitu
HATI bagi kita.
Ketiga : DIRI YANG TERPERI iaitu
NYAWA bagi kita.
Keempat : DIRI YANG TERASLI iaitu
RAHSIA bagi kita.
Kerana yang 4 itu asal 4 perkara iaitu: ZAT, SIFAT, ASMA
& AFAL.
Adapun yang dikatakan ZAT itu berhimpun 4 perkara Iaitu:
SIFAT JALAL/SIFAT JAMAL/SIFAT QAHAR & SIFAT KAMIL. Adapun Asal Nabi MUHAMMAD
itu 4 perkara iaitu: WUJUD, ILMU, NUR & SUHUD. Iaitu MUHAMMAD namanya.
Adapun Asal ADAM itu 4 pekara juga iaitu: TANAH, AIR,
ANGIN & API. Adapun Asal CUCU-CICIT ADAM itu empat perkara iaitu: WADI,
MADI, MANI & MAKNIKAM. MANI JADI DARAH namanya.
Adapun TUBUH kita itu dijadikan Allah daripada 4
perkara juga iaitu: KULIT, DAGING, AURAT & TULANG. Yaitu TUBUH namanya.
Adapun HURUF itu asalnya daripada 4 perkara juga iaitu:
AKAL, BUDI, CITA & NYAWA. Maka bertemu yang empat itu dinamai DIRI DAK
namanya yaitu Diri Yang Halus. SYARIAT / TARIQAT / HAKIKAT & MAKRIFAT.
KELAKUAN WUJUD itu 8 bahagi iaitu: A’YAN KHARIJAH, A’YAN
SABITAH, WUJUD AM’MA, WUJUD MUHAZAH.
Adapun A’YAN KHARJAH itu iaitu kulit, daging, aurat,
tulang, hati, jantung, rabu dan buah pinggang. Adapun rupa KULIT itu pada
hakikatnya ialah kulit yang putih yang jernih tempat tajallinya Sifat Tuhan
bernama HAKIM. Adapun rupa AURAT itu pada hakikatnya ialah aurat yang kuning
yang jernih tempat tajallinya Sifat Tuhan bernama QAUWIYYUN. Adapun rupa TULANG
itu pada hakikatnya ialah tulang yang hitam yang jernih tempat tajallinya Sifat
Tuhan bernama MUHIYYUN. Adapun rupa DAGING itu pada hakikatnya ialah daging
yang merah yang jernih tempat tajallinya Sifat Tuhan bernama HALIM. Adapun HATI
itu TEMPAT ILMU iaitu saperti bulan cahayanya meliputi seisi alam. Adapun
JANTUNG itu TEMPAT HAYAT iaitu saperti matahari cahayanya meliputi seisi alam. Adapun
RABU itu TEMPAT TAUHID iaitu saperti langit cahayanya meneguhi seisi alam. Adapun
BUAH PUNGGUNG itu TEMPAT ISLAM iaitu saperti bintang cahayanya mengelilingi
sekalian alam.
BAB TIGA
Adapun
yang dinamakan UGAMA itu 4 perkara: IMAN, ISLAM, TAUHID & MAKRIFAT. Adapun
erti IMAN itu MENERIMA RUH. Adapun erti ISLAM itu KIRIMAN RUH. Adapun erti
TAUHID itu ISTANA RUH. Adapun erti MAKRIFAT itu PENGENALAN RUH.
Adapun Kesempurnaan IMAN itu ialah: Bahawa kita kenal
DIRI kita yaitu yang dapat bergerak badanku itu melainkan yang punya gerak.
Firman Allah: Tiada gerak engkau tatkala engkau
bergerak melainkan dengan izin Allah.
Adapun Kesempurnaan ISLAM itu ialah: Bahawa hendaklah
dipandang DIRI kita itu adom ertinya tiada wujud pada hakikatnya melainkan
Tuhan semata-mata yakni bahawa pandangan Allah SWT maujud ia pada tiap tiap
zahratul wujud ertinya suhudmu akan hakikatNya.
Adapun Kesempunaan TAUHID itu ialah: Bahawa kita
pandang DIRI kita itu yang punya pandang dan ada penglihatan yang berkenaan
kerana pandanganNya.
Adapun Kesempunaan MAKRIFAT itu ialah: Bahawa tiada
yang punya wujud itu yakni diri kita itu tiada asalnya melainkan Wujud Allah
yang berdiri pada permulaan hingga kesudahan yakni hasilnya segala wujud
sesuatu itu dengan dinisbahkan kepada Wujud Allah yang hakiki itu.
Bermula wujud yang antara dua ADOm itu mesti adom pula
dan tiada wujudnya pada hakikatnya itu dengan sendirinya tetapi adalah wujudnya
dengan wujud Allah yakni qaim ia Wujudullah SWT saperti kata setengah Arif
bermula alam ini naskah Al-Haq SWT dan kata setengah arif bermula alam ini
cermin Al-Haq.
Ketahuilah olehmu : Bahawa murad dengan iktibar
keadaan Haq SWT itu rupaNya yang zahir ianya pencerminan makhluk dengan iktibar
keadaan Haq Taala waqiah akan hambanya itu yaitu SUHUDUL WAHDAH FIL KASRAH
ertinya pandang yang satu didalam yang banyak. Dan adapun murad dengan ketika
makhluk yang zahir ia didalam cermin Haq dengan iktibar keadaan hamba itu
waqiah akan wujud Allah itu yaitu SUHUDUL KASRAH FIL WAHDAH.
Ketahuilah olehmu: Adalah wujud yang lain daripada
Allah itu sekalian fana/binasa di bawah Wujud Allah. Maka tiadalah yang maujud
hanya Allah tetapi wujud alam ini semata-mata mengzahir WUJUDILLAH TAALA jua.
Adapun mithal yang dibuat oleh Arifbillah itu hanyalah
ke arah menghampirkan kepada faham jua bukan pada hakikatnya. Seperti laut dan
ombak dan buih. Maka sekalian itu mengzahir kepada wujud air jua tiada yang
maujud melainkan air jua kerana air itu tatkala zahir dengan rupa
bergerak-gerak maka disebut ombak dan daripada itu menjadi buih.
Saperti demikianlah WUJUD ALLAH itu meliputi wujudNya
pada segala alam ini kerana alam ini tiada maujud hanya DIA jua yang maujud
tetapi sekalian alam ini fana’ pada Wujud Allah. Itulah isyarat pada FirmanNya
: “Bermula Allah itu meliputi Ia bagi tiap-tiap suatu.”
TAMAT
No comments:
Post a Comment